Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe Maasbrug in Maaseik

Nieuwe Maasbrug in Maaseik

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

N78
N761

Wat en waarom?

De huidige Pater Sangersbrug dateert van 1952 en vormt in het oosten van onze provincie een sterke verbinding tussen België en Nederland. Door het vele verkeer op de brug en de impact van hoge waterstanden op de brugconstructie, dringt een nieuwe brug zich op. Rekening houdend met de omgeving, natuur, mobiliteit en andere elementen in de omgeving wordt de nieuwe constructie meer zuidelijk gerealiseerd. 

Duurzaam en toekomstgericht ontwerp

Er is gekozen voor een klimaat-robuust ontwerp met een groter doorstroomprofiel in het kader van hoogwaterveiligheid en geplande afwaartse verruimingswerken. Aan de kant van Maaseik komt namelijk een nieuwe waterkering. 

Het brugontwerp in een notendop

De nieuwe brug rust op één centrale pijler in de waterloop. Ze meet 185 meter in de lengte en 21 meter in de breedte. Het duurzame ontwerp zorgt voor beter gescheiden, veiligere verkeersstromen. Fietsers en voetgangers krijgen een afgescheiden zone van respectievelijk 5,8 meter en 3,5 meter breed.

Betere fietsinfrastructuur

De grensovergang maakt tevens deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Hiervoor loopt momenteel een wijzigingsprocedure tot fietssnelweg om beter aan te sluiten op het fietsroutenetwerk in Nederland. 

Dit project is een samenwerking tussen de Vlaamse Waterweg, de stad Maaseik, gemeente Echt-Susteren en AWV. De Vlaamse Waterweg treedt, als beheerder van onze waterwegen, op als bouwheer van dit project. De nieuwe brug wordt mede mogelijk gemaakt door financiering van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

Voor meer informatie over de fasering, timing en hinder van de werken verwijzen we u door naar de bouwheer.

Naar projectpagina

Aanpassing ovonde en fietspad

Aan de kant van Maaseik past het Agentschap Wegen en Verkeer de ovonde op de K. Boudewijnlaan x K. Fabiolalaan (N78) aan om naadloos aan te sluiten op de nieuwe brug. Het fietspad naar de brug, nabij de Maaseikerweg (N761), wordt ingericht volgens de standaard van een fietssnelweg, zijnde dubbelrichting met een breedte van 4 meter en een hellingsgraad van max. 4%. Aan de ovonde komt verder nog een aangepaste veilige oversteek voor fietsers en voetgangers. 

Op Nederlands grondgebied gebeuren er eveneens aanpassingen aan de toeleidende wegen zodat alle weggebruikers zich veilig kunnen verplaatsen.

Impact?

Welke hinder kan u verwachten?

Omdat de nieuwe brug op een andere locatie wordt gebouwd kan de huidige brug in dienst blijven tijdens de werken. Hierdoor blijft de hinder voor weggebruikers beperkt. De brug zal slechts beperkt onderbroken zijn om de wegenis aan te sluiten. Hierover volgt later meer informatie via de bouwheer.

Vragen? Neem contact op

Contact
De Vlaamse Waterweg
Telefoon
011 29 84 00

Contactformulier

Contact
Wegen en Verkeer Limburg
Telefoon
011 74 23 00 (bereikbaar tussen 9 en 12 uur)

Contactformulier