Overslaan en naar de inhoud gaan

Leuven Noord

Afgeronde projecten

Afgeronde projecten

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

E314
N19

Afgeronde projecten in beeld

2019 was het startschot van een lange reeks projecten. Hieronder een fotoverslag van alle projecten tot nu toe.

Project 0: Renovatie viaduct richting Brussel (2018)

Niet het officiële startschot van Leuven Noord, maar wel belangrijk: in 2018 kreeg het wegdek van het viaduct van Wilsele richting Brussel een grondige opknapbeurt.

Project 1: Verleggen Aarschotsesteenweg (2019-2020)

In het verleden liep de Aarschotsesteenweg (N19) in Wilsele onder de Duitse brug. Hier reden vrachtwagens zich vaak vast, met gevaarlijke situaties en lange vertragingen als gevolg. De oplossing? De Aarschotsesteenweg werd enkele meters verlegd zodat ze nu onder een hogere spoorwegbrug loopt. Onder de Duitse brug loopt nu een veilig dubbelrichtingsfietspad.

Voor de werken liep de Aarschotsessteenweg (de weg onder het viaduct) onder de Duitse brug.

Tijdens de werken zorgde een fietsbrug (de houten constructie in het midden van de foto) ervoor dat fietsers veilig over de werf konden fietsen.

Vandaag loopt de Aarschotsesteenweg onder een andere spoorwegbrug, waar meer ruimte is voor hoge vrachtwagens.

Onder de Duitse Brug (links) loopt nu een dubbelrichtingsfietspad, de Aarschotsesteenweg loopt onder een andere brug (rechts). (c) Google

Project 2: Sanering en voorbereiding verbreding viaduct (2019-2020)

Om het viaduct van Wilsele te verbreden voor de komst van de spitsstrook, moest er eerst grote voorbereidende werken gebeuren naast de snelweg. Het landhoofd van de brug werd breder gemaakt, er kwamen grote pijlers naast het viaduct en de onderkant werd gesaneerd. 

Naast het viaduct kwamen nieuwe pijlers waarop later de extra rijstrook werd geïnstalleerd.

Project 3: Renovatie 12 onderbruggen van de E314 (2019-2020)

12 bruggen tussen Wezemaal en Halen kregen nieuwe leuningen.

 

De afgewerkte leuningen.

Project 4: verlengen van afrit Herent (2019-2020)

Aan afrit Herent (nr. 18) van de E314 richting Lummen ontstonden in het verleden vaak vertragingen, met files tot op de snelweg als gevolg. De afrit werd breder en langer gemaakt, zodat het verkeer er veiliger kan aanschuiven.

De afrit voor de werken. (c) Google

Vandaag begint de afrit vroeger, ze is breder en telt twee rijstroken.

Project 5: Renovatie en verbreding viaduct richting Lummen (2020-2021)

De bovenkant van het viaduct richting Lummen werd in 2020 en 2021 helemaal gerenoveerd. Om plaats te maken voor de spitsstrook, werd ter hoogte van de afrit Wilsele/Kessel-Lo het viaduct plaatselijk breder gemaakt.

 

Met grote hijskranen worden de betonnen balken voor de nieuwe rijstrook bovenop het viaduct getild.

Naast de verbreding werd ook het wegdek van het viaduct vernieuwd.

Project 6: Fiets- en autotunnel Kessel-Losesteenweg (2020-2021)

Aan de Kessel-Losesteenweg in WIlsele kwam een gloednieuwe tunnel onder de E314. Dit wordt in de toekomst een belangrijke schakel in een veilige fietsroute tussen Wilsele en Kessel-Lo.

 

De tunnel onder de snelweg kwam er in verschillende stappen: eerst werd een helft van de snelweg uitgegraven, daarna werd in de kuil de structuur van de tunnel gebouwd. Zodra de ene helft klaar was, wisselde de werf van kant. 

Project 7: Renovatie drie onderbruggen (2020)

Een onderbrug is een brug waar een weg onder de snelweg loopt. Drie van deze onderbruggen: die aan de Pleinstraat in Holsbeek, de brug over de spoorlijn Leuven-Aarschot en de brug over het Vuntcomplex werden grondig gerenoveerd.
 

Een van de onderbruggen van de E314.

Project 8a: geluidsschermen tussen Herent en Holsbeek

Op verschillende plaatsen langs de E314 komen nieuwe geluidsschermen. Sommige oude schermen worden vernieuwd, andere worden verhoogd. Op plekken waar studies aantonen dat er teveel geluidsoverlast is, komen ook nieuwe schermen.
 

Project 9: Spitsstrook tussen Wilsele en Aarschot

Van maart 2021 tot begin 2022 werkte Wegen en Verkeer op de E314 aan de aanleg van een spitsstrook richting Lummen. Vanaf nu zijn er elke weekdag tijdens de avondspits richting Limburg tot in Aarschot drie in plaats van twee rijstroken beschikbaar. De spitsstrook moet een einde maken aan de dagelijkse fileproblemen op de E314 in Leuven. Samen met de aanleg van de spitsstrook kreeg ook het wegdek van de snelweg een grondig onderhoud.