Kruispunt met Lilsedijk en Sint-Corneliusstraat krijgt Hoppinpunt
Algemeen Overzicht
Vanaf maandag 4 maart voeren we aanpassingen uit aan het kruispunt van de Antwerpseweg (N12) met de Lilsedijk en de Sint-Corneliusstraat in Beerse. De ingrepen moeten de verkeersveiligheid verhogen. Daarnaast worden bushaltes ‘Beerse Lilsedijk’ ingericht tot toegankelijke haltes. De ingrepen kaderen in een nieuw Hoppinpunt dat we aan het kruispunt voorzien. Alle ingrepen duren tot en met vrijdag 12 juli en worden in twee fases uitgevoerd.
Wat en waarom?
Verhoging verkeersveiligheid
Om de verkeersveiligheid op het kruispunt te verhogen, zorgen we voor een nieuw wegdek in asfalt. Ook de betonnen fietspaden krijgen een asfaltlaag. Een nieuwe lichtenregeling maakt het kruispunt volledig conflictvrij voor fietsers en voetgangers. Daarnaast worden bushaltes ‘Beerse Lilsedijk’ toegankelijk gemaakt, zodat onder andere rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden vlot en veilig kunnen gebruikmaken van het openbaar vervoer. Ten slotte zorgen we in samenwerking met de gemeente voor een nieuwe overdekte fietsenstalling. De nieuwe bushaltes en fietsenstalling kaderen in de inrichting van een Hoppinpunt.
Over basisbereikbaarheid en Hoppin
Met Hoppinpunten zorgen we dat reizigers vlot kunnen overstappen van het ene vervoermiddel op het andere. Hier komen verschillende vervoermiddelen samen, zoals trein, bus, tram, flexbus of deelsystemen. Maar ook uw eigen wagen of fiets, en deelwagens of -fietsen. Zo zorgt Hoppin voor meer flexibiliteit in verplaatsingen en combineert u makkelijker het openbaar vervoer met uw eigen auto of fiets, of met een deelsysteem. Hoppin groeit voortdurend. De komende jaren zal het aantal Hoppinpunten gestaag blijven groeien waardoor reizigers nog makkelijker vervoermiddelen zullen kunnen combineren. Hoppin stimuleert reizigers om vervoermiddelen te combineren om zo op hun bestemming te geraken. Door te informeren en te sensibiliseren over de verschillende alternatieven voor de wagen, wil Hoppin zo duurzame verplaatsingen stimuleren.
Meer info over Hoppin vindt u hier.
Meer investeren in toegankelijke bushaltes
Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert steeds meer in toegankelijke bushaltes. Dankzij het Vlaamse relanceplan worden extra middelen vrijgemaakt om bushaltes toegankelijker te maken. Zo kan iedereen vlot en veilig gebruikmaken van het openbaar vervoer.
Timing en impact?
Uitvoering in twee fases
De werken starten op maandag 4 maart en duren in tot en met vrijdag 12 juli. De aannemer werkt in twee fases. Tijdens fase 1a voeren de nutsmaatschappijen gedurende één maand ingrepen uit aan de noordzijde van het kruispunt. Tijdens fase 1b voeren we gedurende anderhalve maand aan dezelfde zijde onze werken uit. Tijdens de tweede fase van de werken is de zuidzijde van het kruispunt aan de beurt. Die ingrepen duren eveneens anderhalve maand.
Omleiding voor gemotoriseerd verkeer en fietsers
Gedurende de volledige periode van de werken is doorgaand gemotoriseerd verkeer richting Turnhout niet mogelijk op de N12. Omrijden kan via de Beemdenstraat – Rouwbergskens – Toekomstlaan – Dageraadlaan. Richting Antwerpen kan men de Antwerpseweg wel steeds passeren. Zijstraten Lilsedijk en Sint-Corneliusstraat zijn niet toegankelijk vanaf de gewestweg. Fietsers richting Malle volgen tijdens fase 1a en 1b eveneens een omleiding. Deze loopt via de Egelspoelstraat – Rerum Novarumlaan – Zomerstraat om via de doorsteek de N12 te bereiken. Richting Turnhout kan men het fietspad langs de N12 gebruiken. Tijdens fase twee rijdt fietsverkeer in beide richtingen over het fietspad langs de N12. De werken hebben eveneens invloed op de dienstregeling van De Lijn.
De timing is onder voorbehoud van gunstige werf- en weersomstandigheden en kan bijgevolg nog wijzigen.
Vragen? Contacteer ons
- Contact
-
Wegen en Verkeer Antwerpen
-