Herstelling fietsbrug op Borgwormstraat in Heers
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Meer verkeersveiligheid voor fietsers en andere weggebruikers
Verkeersveiligheid staat hoog bovenaan het Vlaamse mobiliteitsbeleid. Met het project Mobiliteit Innovatief Aanpakken, kortweg MIA, wil de overheid via kleine en gerichte ingrepen gevaarlijke locaties op gewestwegen wegwerken en het gebruik van de fiets stimuleren. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met de lokale besturen, academische wereld en onderzoeksinstellingen. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is als wegbeheerder verantwoordelijk voor de uitvoering.
In Limburg willen we op korte termijn maar liefst 50 projecten realiseren. Het gaat om gekende verkeersonveilige punten die al langer op de agenda staan, zoals fietspaden verbreden, rijwegen vernieuwen, oversteekpunten beveiligen of kruispunten herinrichten. Het doel? Meer verkeersveiligheid, vooral voor fietsers en voetgangers, en een vlotte doorstroming.
Meer weten over MIA? Surf naar www.vlaanderen.be/mia.
Vernieuwing planken en toplaag fietsbrug aan Batsheersebeek
AWV werkt aan de vlonders met vrijliggende fietspaden op de Borgwormstraat, nabij de Batsheersstraat, in Heers. Om de verkeersveiligheid voor fietsers te waarborgen zal de bestaande coating op de houten fietsbrug verwijderd worden. Nadien worden de beschadigde planken vervangen. Zodra de nieuwe planken gemonteerd zijn, worden deze bewerkt en voorzien van een nieuwe antisliplaag. Na een aantal dagen drogen zijn de vrijliggende fietspaden weer klaar voor gebruik.
Timing en impact?
Timing van de werken
De werken starten maandag 10 oktober 2022 en zullen een 2-tal weken duren.
Opgelet: asfalt- en wegenwerken zijn weersgevoelig. De planning kan steeds wijzigen.
Minderhinder-maatregelen: fietsers aan overzijde, beurtelings autoverkeer, snelheidsbeperking
Tijdens de werkzaamheden gelden er tijdelijke minderhinder-maatregelen. Zo kan de aannemer veilig werken en beperken we de hinder voor de weggebruiker.
Deze maatregelen gelden tijdens de werken:
- fietsers zullen omgeleid worden via het fietspad aan de overzijde, dat dus tijdelijk in twee richtingen wordt gebruikt;
- voor gemotoriseerd verkeer geldt er enkel tijdens het aanbrengen van de antisliplaag plaatselijk beurtelings verkeer;
- er geldt een snelheidsbeperking van 50 km/uur in de werkzone en dit voor de volledige uitvoeringstermijn.
Verder worden de werken grotendeels in de berm uitgevoerd waardoor de hinder beperkt blijft.
Vragen? Contacteer ons
- Contact
-
Wegen en Verkeer Limburg
-