Overslaan en naar de inhoud gaan
De 70 jaar oude Dijlebrug in beeld

Heropbouw Dijlebrug

Beeldengalerij

Beeldengalerij

Beelden opening Dijlebrug

Zaterdagvoormiddag 31 augustus is de Dijlebrug officieel geopend door het Agentschap Wegen en Verkeer in aanwezigheid van de burgemeester van Rotselaar en betrokken partners. De Provinciebaan, een belangrijke verbinding tussen Rotselaar, Werchter, Tremelo, Haacht en Keerbergen, is vlak voor de start van het schooljaar weer vlot toegankelijk voor fietsers en autoverkeer. Ook de dienstregeling van De Lijn loopt vanaf zondag 1 september en voor schoolbussen vanaf maandag 2 september weer normaal.

350 ton zware hijskraan legt 11 stalen liggers klaar als steunpunt voor betonnen brugdek Dijlebrug

De vernieuwingswerken aan de Dijlebrug, die vorig jaar in september gestart zijn, blijven op schema. De beide landhoofden van de brug zijn eind april afgewerkt. Op woensdag 8 mei positioneert een indrukwekkende hijskraan van 350 ton de 11 stalen liggers die het betonnen brugdek van de Dijlebrug ondersteunen. De balken rusten eerst op een tijdelijke ondersteuning tot het betonnen brugdek klaar is.

330 ton aan stalen brugliggers

De 11 liggers die de basis voor de brug vormen over de beide landhoofden zijn elk 28.2m lang en wegen samen 330.000 kg, zo’n 30 ton per ligger. De balken rusten op een tijdelijke ondersteuning tot het betonnen brugdek klaar is. Dat brugdek bestaat uit 90 betonnen vloerplaten met daarop het brugdek, goed voor 158m3 beton en 32.500 kg wapeningsstaal.

Nog wat gespierd cijfermateriaal:

  • 23 damplanken houden aan elke kant van de Dijle het water tegen
  • De landhoofden rusten elk op een fundering van 14 palen van 7m lang
  • De betonnen landhoofden bestaan elk uit 98.5m3 beton en 16.500 kg wapeningsstaal

Dijlebrug zo goed als afgebroken

De voorbije weken werd de oude Dijlebrug beetje bij beetje afgebroken. Grote graafmachines en kranen deden het zware werk. Na de afbraak van het wegdek, de brugleuningen en het fietspad startte de aannemer met het verwijderen van de betonnen pijlers en landhoofden waar de brug vroeger op steunde. Wist u trouwens dat het puin en de brokstukken die in de Dijle vallen er meteen worden uitgehaald? Dat gebeurt op vraag van de Vlaamse Milieumaatschappij en zorgt ervoor dat de impact op de rivier beperkt blijft.