Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting van kruispunt Beselarestraat met Dadizelestraat

Herinrichting van kruispunt Beselarestraat met Dadizelestraat

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N303

Wat en waarom?

Veiliger kruispunt voor alle weggebruikers

Het kruispunt van de Beselarestraat (N303) met de Dadizelestraat en Oude Kortrijkstraat wordt aangepast, om het er veiliger te maken voor alle weggebruikers:

  • Er worden fietssuggestiestroken aangelegd over een afstand van 70 meter, vanaf het fietspad op de Beselarestraat. Zo wordt de plaats van fietsers op het kruispunt beter benadrukt en vallen fietsers beter op.
  • De aansluiting van de Beselarestraat met de Dadizelestraat wordt versmald. Op die manier remt het afslaande verkeer vanuit Beselare beter af.
  • Het zebrapad op de Dadizelestraat wordt iets verderop aangelegd, verder weg van het kruispunt. Zo steken voetgangers veiliger over.
  • Tot slot komt er een nieuwe laag asfalt aan de noordelijke zijde van het kruispunt, voor de aansluiting met de Oude Kortrijkstraat.

MIA: Potentieel gevaarlijk punt proactief in kaart gebracht met camera’s

Met behulp van cameraonderzoek werd de verkeerssituatie op het kruispunt van de Beselarestraat met de Dadizelestraat in kaart gebracht. Dat onderzoek spoorde enkele ‘bijna-ongevallen’ op, met extra aandacht voor fietsers. Zo kwam er data uit dit cameraonderzoek dat klassieke telsystemen niet kunnen opsporen. Denk aan verkeerspatronen, oversteekbewegingen of conflictsituaties tussen fietsers en auto’s.

Veiligheid verbeteren met quick wins

Met 25 snelwegwerven en 99 werven op gewestwegen werkte Agentschap Wegen en Verkeer in 2023 verder aan het verbeteren van het Vlaamse wegen- en fietspadennet. Bij deze grote projecten gaat het vaak om een heraanleg of renovaties van kunstwerken en wegverhardingen.

Maar er zijn ook heel wat kleinere, minder zichtbare ingrepen die stap-voor-stap de verkeersveiligheid verbeteren op het terrein. Denk aan een nieuwe regeling van verkeerslichten, het aanpassen van de snelheid, signalisatie of wegmarkeringen, het beveiligen van oversteekplaatsen of de aanpassingen aan fietspaden. Sinds 2020 gaat het om zo’n 800 quick wins op gevaarlijke punten, schoolroutes en aan MIA-proeftuinen. Bekijk alle ingrepen via een handige overzichtskaart.

Timing en impact?

Werken vanaf 22 april

Op maandag 22 april begint de aannemer met werken op het kruispunt van de Beselarestraat (N303) met de Dadizelestraat en Oude Kortrijkstraat.

Volgens de huidige planning duren de werken tot midden mei 2024.

De timing van de werken kan nog opschuiven door slecht weer of door onvoorziene omstandigheden op de werf.

Hinder tijdens de werken

  • Hinder voor fietsers: fietsers rijden beurtelings voorbij de werfzone, via de tijdelijke verkeerslichten.

  • Hinder voor openbaar vervoer: er is hinder voor de bussen van lijn 908 (Beselare, Passendale, Moorslede en Roeselare).
  • Hinder voor gemotoriseerd verkeer:
    • Verkeer op de Beselarestraat blijft mogelijk tijdens de werken. Het verkeer rijdt beurtelings voorbij de werfzone, via tijdelijke verkeerslichten.
    • Verkeer uit de Dadizelestraat en Oude Kortrijkstraat kan de Beselarestraat niet oprijden of uitrijden. Bewoners rijden lokaal om.

Handelszaken blijven bereikbaar

  • De winkels en handelszaken op de Dadizelestraat, Oude Kortrijkstraat en Beselarestraat blijven steeds te voet bereikbaar. 
  • Er wordt een veilige corridor afgezet tussen het voetpad en de werkzone zodat klanten nog steeds vlot de handelszaken kunnen bereiken.