Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting Steenweg op Sint-Truiden voor meer fiets- en rijcomfort en hogere verkeersveiligheid in Walshoutem en Wezeren

Herinrichting Steenweg op Sint-Truiden voor meer fiets- en rijcomfort en hogere verkeersveiligheid in Walshoutem en Wezeren

Algemeen Overzicht

Status

Niet Zichtbaar

Plaats

Weg

N80

Wat en waarom?

Meer fiets en rijcomfort in Walshoutem en Wezeren op de steenweg op Sint-Truiden

Wegen en Verkeer plant een volledige herinrichting van de Steenweg op Sint-Truiden (N80) tussen de Bormansstraat in Walshoutem en de Steenweg op Sint-Truiden  in Gingelom. Het project loopt over een afstand van 3 km en omvat nieuwe fietsinfrastructuur, de aanpassing van een aantal kruispunten en nieuwe parkeerzones en de heraanleg van de rijweg. Tegelijkertijd zal Fluvius een gescheiden rioleringsstelsel voorzien. Na de herinrichting van de Steenweg op Sint-Truiden kan er veilig gefietst worden en wordt de leefomgeving langsheen de steenweg voor de inwoners van Walshoutem en Wezeren een stuk aangenamer en groener.

Tip: Klik op de dubbele pijl rechtsboven om de kaart of foto volledig en groter te zien.

Aangepaste snelheden voor Walshoutem en Wezeren

Bebouwde kom Walshoutem tot aan kerkhof

Binnen het definitieve ontwerp wordt voorzien dat de bebouwde kom van Walshoutem wat verder doorgetrokken wordt tot aan het kerkhof, zodat de snelheid hier ook beperkt blijft tot 50 km/u. Aan het kerkhof wordt door de stad Landen een extra parking voorzien. De ingang van het kerkhof wordt ook groener. Achter het fietspad wordt een langsparkeerstrook voor vrachtwagens ingepland. Beide bushaltes ter hoogte van het kerkhof zullen in de toekomst verdwijnen. In het nieuwe openbare vervoersnetwerk van De Lijn dat werd uitgestippeld, is de belbus voor de steenweg op Sint-Truiden niet weerhouden. Er blijven wel een aantal buslijnen rijden die de steenweg op Sint-Truiden kruisen, maar langsheen het traject van de steenweg zelf zal er geen bushalte meer liggen.

Bebouwde kom voor Wezeren

Wezeren krijgt een bebouwde kom die zichtbaar gemaakt wordt door een middeneiland aan te brengen net voor het kruispunt Wezerenstraat en Sint-Amandusstraat. Bestuurders vanuit Gingelom zien ter hoogte van de Nielsestraat een middeneiland met fietsoversteek. De weg krijgt door beide ingrepen een asverschuiving en spoort weggebruikers aan om snelheid te minderen bij het naderen van het kruispunt en binnenrijden van Wezeren. Buiten de bebouwde kom blijft het snelheidsregime van 70km/u.gelden.

Veranderingen per zone in kaart gebracht

De onderstaande beeldengalerij geeft de nieuwe situatie weer vanaf de bebouwde kom in Walshoutem tot buiten de bebouwde kom van Wezeren met de grens van Gingelom. Per kaart staat aangeduid welke aanpassingen er zijn voor snelheidsregime, fietspaden, bushaltes, clusterparkings en aanpassingen voor fietsers aan kruispunten.

Nood aan veilige fietspaden

De Steenweg op Sint-Truiden is een typische oude steenweg waar er geen enkele fietsinfrastructuur voorzien is. Daar willen we verandering in brengen door over een lengte van 3 km nieuwe aanliggend verhoogde fietspaden binnen de bebouwde kom en vrijliggende fietspaden buiten de bebouwde kom aan te leggen. Zo wordt van aan Gingelom tot aan bebouwde kom Wezeren een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad voorzien aan de zuidkant van de Steenweg op Sint-Truiden. Aan het kruispunt met de Nielsestraat wordt een middeneiland met fietsoversteek aangelegd (zie beeldengalerij hierboven).

Uit veiligheidsoverweging wordt de rechtstreekse verbinding van de Nielsestraat met de Steenweg op Sint-Truiden fysiek afgekoppeld voor gemotoriseerd verkeer. Zo heeft de aannemer ruimte om de fietsoversteek met een middeneiland en de snelheidsovergang van 70 naar 50 km/u. mogelijk te maken. Het dubbelrichtingsfietspad vanuit de grens met Limburg wordt vanaf hier een enkelrichtingsfietspad dat aangelegd wordt tot in Walshoutem. Binnen de bebouwde kom van Wezeren zullen deze fietspaden aanliggend verhoogd zijn. Bij het buitenrijden van de bebouwde kom van Wezeren richting Walshoutem zullen deze enkelrichtingsfietspaden vrijliggend aangelegd worden. Dat wil zeggen dat er zich een groene tussenberm bevindt tussen het fietspad en de rijweg.  Ter hoogte van de bebouwde kom van Wezeren wordt vervolgens weer overgegaan naar aanliggende fietspaden.

Parkingclusters als oplossing voor verschillende woonzones

De aanleg van nieuwe fietspaden vraagt om meer ruimte en daardoor verdwijnen er langsheen de Steenweg op Sint-Truiden een aantal parkeerstroken. Samen met de stad Landen werd hiervoor een oplossing uitgewerkt in de vorm van ‘parkingclusters’ voor verschillende woonzones binnen de bebouwde kom van Walshoutem en Wezeren. Hoeveel parkeerplaatsen dat precies per parkingcluster zullen zijn, kan pas bepaald worden als de exacte perceelsgrenzen gekend zijn.

Meer verkeersveiligheid aan kruispunten met de Steenweg op Sint-Truiden

Bij de aanleg van de nieuwe fietspaden wordt er voldoende rekening gehouden met de ruimte tussen het fietspad en de woningen. Indien nodig wordt er in het ontwerp ter hoogte van een aantal woningen een asverschuiving van de rijweg of het fietspad voorzien om voldoende afstand van de voorgevels van de woningen die kort op de straat staat, te kunnen behouden.Op de kruispunten van de Steenweg op Sint-Truiden met de zijstraten worden de boordstenen ter hoogte van die zijstraten verlaagd, zodanig dat de fietser drempelloos zijn weg kan vervolgen:

  • Wezerenstraat/Montenakenstraat (Wezeren)
  • Wezerenstraat/Sint-Amandusstraat (Wezeren)
  • Waasmontstraat/Walhostraat (Walshoutem)
  • Alnenstraat/Bormansstraat (Walshoutem)

Aan het kruispunt met de Alnenstraat en Bormansstraat komt het verkeer uit vijf verschillende richtingen en worden er een aantal extra maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo wordt de noordelijke kant van de Bormansstraat fysiek afgesloten voor gemotoriseerd verkeer in het voordeel van de fietser. De zuidelijke kant van de Bormansstraat blijft eenrichtingsverkeer en het fietspad loopt verder over de aansluiting van de Bormansstraat

Heraanleg riolering en rijweg

Aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel

Aangezien we gaan werken aan het fietspad en het wegdek, nemen we van de gelegenheid gebruik om ook meteen een grondige vernieuwing van de riolering uit te voeren. De rioolbeheerder leggen een gescheiden rioleringsstelsel aan dat het regenwater en afvalwater apart opvangt en afvoert. Dat is beter voor het milieu. Elk gebouw langs de steenweg op Sint-Truiden krijgt dan ook een extra aansluitpunt om het afvalwater en het hemelwater apart af te voeren.

Comfortabele rijweg

Ook de rijweg krijgt in de toekomst een volledig nieuwe opbouw vanaf de fundering tot en met de laatste nieuwe laag asfalt.

Timing en impact?

Stand van zaken studie en volgende stap

In 2021 wordt er door een studiebureau verder gewerkt aan het voorontwerp dat nadien besproken en goedgekeurd zal worden door de projectpartners van het agentschap: de stad Landen, de nutsmaatschappijen, Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn, … Voor de tekenaars definitieve uitvoeringsplannen kunnen opmaken waarmee een aannemer later aan de slag gaat, zijn er nog heel wat voorbereidingen en onderzoeken nodig. Eén van de volgende stappen is:

Grensbepaling openbaar domein in 2021

Om dit project te kunnen uitvoeren is er meer ruimte nodig naast de huidige weg. Daarom zal een deel van de grond van sommige eigenaren naast het drie kilometer lange traject moeten verworven worden. Het gaat dan vooral om voortuinen en delen van akkerland. De juiste ligging van alle percelen en de grensbepalingen van het openbaar domein worden dit jaar door een extern bureau in opdracht van Wegen en Verkeer in kaart gebracht. Dit doen ze aan de hand van gegevens die eigenaars reeds bezorgd hebben aan het agentschap in het najaar van 2015. In die brief van 16 november 2015 werd een toelating gevraagd aan eigenaars om opmetingen op het terrein uit te voeren. Op basis van deze grensbepaling kan er een correct uitvoeringsplan uitgetekend worden en bepaald worden welke grondverwervingen er nodig zijn.

Uitvoeringstermijn nog niet in zicht

Op het investeringsprogramma van de Vlaamse regering werden enkel kredieten gebudgetteerd voor gedeeltelijke onteigeningen, maar nog niet voor de uitvoering van de werken. Wanneer de werken effectief uitgevoerd zullen worden, is vandaag nog niet bekend. Zodra er nieuwe stappen in het dossier worden gezet, zal Wegen en Verkeer dat melden op deze webpagina. In 2020 kreeg de steenweg op Sint-Truiden over het hele traject een nieuwe onderlaag en bovenlaag asfalt om de geluidshinder te verminderen en het comfort op de rijweg te verbeteren in afwachting van de herinrichting.