Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting moet Leuvensesteenweg verkeersveiliger maken voor actieve weggebruikers

Herinrichting moet Leuvensesteenweg verkeersveiliger maken voor actieve weggebruikers

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

N26

Wat en waarom?

Stad Mechelen en Pidpa zijn bouwheer

Pidpa is trekker van het project, in opdracht van stad Mechelen. In samenspraak met de stad maakt AWV van de gelegenheid gebruik om de N26 opnieuw in te richten, volgens de huidige normen naar verkeersveiligheid. De projectzone bevindt zich tussen de kruispunten met de Prinsenveldstraat en met de Berkenlaan.

Duurzaam waterbeheer

Momenteel wordt het afvalwater op de N26 rechtstreeks in de Barebeek geloosd. Dat zorgt voor watervervuiling en -overlast. Daarom legt Pidpa een gescheiden riolering aan. Regenwater wordt dan opgevangen in grachten en vertraagd afgevoerd, terwijl afvalwater wordt gezuiverd. Om ruimte te maken voor de infiltratie, verdwijnen de grindstroken langs de weg.

Verhogen verkeersveiligheid

Om de verkeersveiligheid van de actieve weggebruiker te verhogen, brengen we de weginfrastructuur van de N26 in lijn met de hedendaagse normen. We verbreden de fietspaden tot twee meter en zorgen voor een veilige oversteekplaats ter hoogte van de Willendriesstraat. Daarnaast verlagen we de maximumsnelheid op de N26 naar 50 kilometer per uur. Zo integreren we de oversteekplaatsen veiliger in het wegbeeld. De heraanleg zorgt eveneens voor een vermindering van de conflictpunten tussen geparkeerde auto’s en doorrijdend verkeer. Ten slotte maken we de bushaltes toegankelijk, zodat iedereen, ook rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden, veilig en vlot kunnen gebruikmaken van het openbaar vervoer.

Beter toegankelijke haltes voor bus- en tramgebruikers

Op- en afstappen van een bus of tram moet voor iedereen mogelijk en comfortabel zijn. Per jaar verbetert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om die reden tussen de 100 à 125 bus- en tramhaltes. We verhogen perrons, zorgen voor een bredere doorgang en werken met aangepaste materialen voor bijvoorbeeld slechtzienden. 

In overleg met De Lijn en de lokale besturen bepalen we de prioritaire haltes. Uiteraard nemen we ook alle haltes aan de nieuwe Hoppinpunten mee. Steden en gemeenten maken ook gebruik van onze ontwerprichtlijnen. Zo kunnen lokale besturen en andere wegbeheerders met minder ervaring aan de slag en vergroot de uniformiteit in het straatbeeld.

Bij de herinrichting van gewestwegen worden toeritten naar woningen altijd beperkt waar mogelijk om de veiligheid van alle weggebruikers te verhogen. Op die manier zijn er zo weinig mogelijk kruisende bewegingen voor zowel fietsers als het gemotoriseerd verkeer. Woningen die een ontsluiting langs de achterkant hebben, worden daarom in nieuwe situaties niet meer langs de gewestweg ontsloten. Wie vandaag een uitrit heeft langs de gewestweg, en een ontsluiting langs de achterzijde, krijgt een tijdelijke oprit in grasdallen. Zo krijgen bewoners de kans hun woning aan te passen aan de nieuwe situatie wanneer ze zelf een omgevingsvergunning nodig hebben. Zo bereiken we op termijn alsnog de beoogde verkeersveilige situatie.

Timing en impact?

Volledige herinrichting Willendries

De werkzaamheden kaderen in een volledige herinrichting van Willendries, in opdracht van de stad Mechelen. Meer info vindt u via de website van de stad.

Lees meer over de herinrichting