Herinrichting Boomsesteenweg in Wilrijk tussen Atomiumlaan en Krijgslaan
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Huidige situatie
De Boomsesteenweg (N177) heeft twee rijstroken en een strook die deels is ingericht als busbaan, deels als parking en deels als invoegstrook. Doordat de vrije busbaan niet continu is, maar wordt onderbroken door een parkeerstrook, zijn er heel wat moeilijke invoegbewegingen op de Boomsesteenweg. De doorstroming van zowel het reguliere verkeer als het openbaar vervoer wordt hierdoor verstoord.
Daarnaast zorgt ook de verkeerssituatie ter hoogte van de IKEA-site voor verwarring. Met tijdelijke maatregelen zijn al stappen genomen om te verhinderen dat uitrijdend verkeer van de IKEA-site rechtstreeks uitvoegt naar de A12. Bestuurders die vanuit de IKEA-site komen, en naar de A12 willen, moeten uitrijden via de Geleegweg. Op het kruispunt Geleegweg is een invoegstrook voorzien op de N177 om het verkeer vlotter te laten invoegen op de A12.
Ten slotte is het bestaande dubbelrichtingsfietspad te smal. Daardoor is het onveilig en oncomfortabel. Het fietspad in klinkers is – net zoals de rijweg – in slechte staat en vertoont verzakkingen waardoor bij regenweer plassen ontstaan.
Wat verandert er?
De weg wordt door Aquafin volledig opgebroken voor de aanleg van nieuwe riolering. AWV maakt van de gelegenheid gebruik om de rijweg opnieuw in te richten.
- Er komt een vrije busbaan over de volledige lengte tussen Atomiumlaan en Krijgslaan, met toegankelijkere bushaltes. De weg krijgt dus overal drie rijstroken: linkerrijstrook, rechterrijstrook en busbaan.
- De rijstroken voor het reguliere verkeer versmallen om zo het verkeer te doen vertragen en de maximum snelheid van 50km/u beter af te dwingen.
- De fietspaden worden vernieuwd en komen verhoogd te liggen. Er is een schrikstrook van ca. 1 meter tussen het fietspad en de busbaan.
- De kruispunten worden opnieuw ingericht met extra aandacht voor oversteekmogelijkheden voor fietsers. Aan de Geleegweg komen verkeerslichten.
Timing en impact?
Grondverwervingen noodzakelijk voor start werken
AWV maakte het nieuwe ontwerpplan op. Om de bredere fietspaden en volledige busbaan te kunnen aanleggen, moet op een paar plaatsen het openbaar domein verbreed worden. De procedure voor de noodzakelijke grondverwervingen is inmiddels afgerond. Wanneer de werken van start gaan, is vandaag nog niet bekend. Zodra daar meer informatie over is, melden we dat op deze webpagina.