Overslaan en naar de inhoud gaan

Heraanleg van Brugse stationsomgeving

Ontwerp in een notendop

Ontwerp in een notendop

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

R30

Ontwerp van de toekomstige stationsomgeving

Het ontwerp van de veiligere, aangenamere en comfortabele omgeving rond het Brugse station zal er als volgt uitzien.

Tip: klik op de pijl rechtsboven om het overzichtsplan vergroot te bekijken.

Veilige knooppunten voor alle weggebruikers

De huidige conflictpunten op de wegen rond het station worden weggewerkt en de verschillende bewegingen voor de vervoersmodi worden uit elkaar getrokken.

  • Voor fietsers en voetgangers komt er op 3 locaties een ongelijkgrondse kruising met de R30, aan de Unesco rotonde, voor het stationsplein en in het verlengde van de Vaartdijkstraat. 
  • Voor het gemotoriseerd verkeer worden de gelijkgrondse kruispunten verbeterd en worden er slimme verkeerslichten geplaatst.
  • Er komt een Hoppinpunt ter hoogte van het stationsplein en in de Hendrik Brugmansstraat zodat wie zijn wagen of fiets parkeert aan het station vlot kan overstappen op bus of trein.

Tip: klik op de pijl rechtsboven om het toekomstbeeld vergroot te bekijken.

Overzichtelijke kruispunten

Er worden verschillende gevaarlijke kruispunten aangepakt, in de buurt van het station van Brugge.

CHANTRELLSTRAAT EN HENDRIK BRUGMANSSTRAAT

  • De kruispunten met de Brugse Ring (R30) worden veiliger gemaakt zodat de kruispunten overzichtelijker zijn voor alle weggebruikers.
  • Fietsers van en naar de fietsenstalling, het Huis van de Bruggeling … steken loodrecht de Brugse Ring over naar de Hendrik Brugmansstraat.
  • Er wordt een zebrapad aangelegd om de Chantrellstraat over te steken.
  • Op de Chantrellstraat wordt een busbaan geplaatst, zodat de stelplaats van De Lijn vlot bereikt kan worden.
  • Er wordt bekeken hoe de Hendrik Brugmansstraat autoluwer ingericht kan worden.

KRUISPUNT VAN BRUGSE RING (R30) MET OOSTMEERS

  • De fiets- en voetgangersoversteek op het kruispunt verdwijnt. Er komen twee alternatieve routes in de plaats:
    • Fietsers en voetgangers richting Boeverievest nemen de fiets- en voetgangerstunnel aan de Unesco-rotonde.
    • Fietsers en voetgangers naar het station nemen de passage onder de ring.
  • Het kruispunt wordt compacter ingericht.
  • Verkeer vanuit Oostmeers moet verplicht rechtsaf rijden. Er wordt een keerpunt voorzien op de Unesco-rotonde voor verkeer richting de Katelijnepoort.

Aangename en comfortabele omgeving

De openbare ruimte rondom het station wordt aangenamer: er worden groenperken aangelegd en ook het zitmeubilair wordt vernieuwd.