Overslaan en naar de inhoud gaan

Actuele hinder

Actuele hinder

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

R30

Alle gedetailleerde informatie over de exacte hinder tijdens de de verschillende fases van de werken, vindt u terug op de webpagina van stad Brugge.

Hinder van augustus 2025 tot eind maart 2026 - fase 1

Voetgangers

Voetgangers kunnen de werfzone passeren. Door het Koning Albertpark, op tijdelijke of definitieve paden.

Fietsers

Voor de veiligheid van de fietsers en om de werkzaamheden uit te voeren sluiten we het fietspad de volledige periode af. Fietsers volgen de omleiding via de Boeveriestraat.

Openbaar vervoer

Om de werkzaamheden in de berm naast de R30 uit te voeren, sluiten we in beide richtingen de busbaan af. De bussen rijden mee met het gewone wegverkeer. 

Gemotoriseerd verkeer

De R30 zal bij het inschuiven van de tunneldekken (twee weekends in november, momenteel voorzien in de weekends van 7 november en 14 november) afgesloten zijn. Dit zal voor hinder zorgen.

Hinder van april 2026 tot eind juni 2026 - fase 3

Voetgangers en fietsers

Om de bewegingen van voetgangers en fietsers van en naar de fietsenstallingen en de parking mogelijk te maken, hebben we deze fase verdeeld in 5 delen zodat alle looplijnen altijd mogelijk zijn. 

Gemotoriseerd verkeer

  • Doorgaand verkeer is tijdens de werkzaamheden niet mogelijk. De Hendrik Brugmansstraat is afgesloten voor autoverkeer. 
  • Het laden en lossen voor de handelaren moet in deze fase via het Stationsplein plaatsvinden. Tijdens de ochtendspits (7.00 – 8.30 uur) en tijdens de avondspits (15.30 – 17.30 uur) zullen vrachtwagens niet mogen leveren. Dezelfde venstertijden zullen ingesteld worden in de nieuwe Hendrik Brugmansstraat parallel aan het Stationsplein. Zo vermijden we verkeersonveilige situaties. 
  • Huisvuil moet per deelfase aan het eind van de werkzone worden aangeboden. Dit communiceren we aan omwonenden en handelaars voor deze fase start. 
  • Tijdens de werkzaamheden aan de Hendrik Brugmansstraat realiseren we aansluitend deelfase 3F. Dit is de strook langs het Stationsgebouw. We nemen deze strook mee in fase 3. Zo veroorzaken we minimale hinder voor de gebruikers van bus en trein wanneer we in fase 5 aan het Stationsplein starten.

Hinder van april 2026 tot eind november 2026 - fase 4

Voetgangers en fietsers

  • De voet- en fietspaden aan de binnenring zijn niet bruikbaar tijdens deze fase.
  • De voetgangers en fietsers maken gebruik van de paden aan de stationszijde. F
  • Fietsers rijden richting het centrum via de fietsers- en voetgangerstunnel onder de Koning Albert I-laan ter hoogte van de Boeverie en de nieuwe fietstunnel ten noorden van de Unescorotonde uit fase 1. 
  • Voetgangers maken gebruik van de centrale oversteekplaats bij het busstation.

Gemotoriseerd verkeer

  • Het autoverkeer rijdt via de zuidelijke rijbaan van de R30, ook de middenberm verharden we tijdelijk. Daar zijn voor de auto’s in beide rijrichting twee versmalde rijstroken beschikbaar (2x2), waar er vandaag ook nog een busbaan is in weersrichtingen.
  • We vernieuwen de Oostmeers. Deze zal tijdens deze fase zes tot acht weken afgesloten zijn. De exacte periode wordt nog afgestemd en bepaald. 
  • De Ketsbruggestraat blijft open voor verkeer en leggen we gefaseerd aan.
  • In deze en de volgende fase wordt een ovonde-lus ingevoerd. Verkeer uit de Oostmeers, Ketsbruggestraat, Chantrellstraat zal slechts rechtsin en rechtsuit kunnen rijden. Zo vermijden we dat de doorstroming op de R30 stremt. Een keerbeweging maken kan ofwel ter hoogte van de Bargeweg / Kanaaleiland ofwel ter hoogte van de Unesco-rotonde. 

Hinder van november 2026 tot eind september 2027 - fase 5

Voetgangers en fietsers

  • De voet- en fietspaden aan de buitenring zijn niet bruikbaar tijdens deze fase. 
  • De voetgangers en fietsers maken gebruik van de nieuwe paden aan de binnenring. 
  • Fietsers richting het stadscentrum rijden via de fietsers- en voetgangerstunnel onder de Koning Albert I-laan ter hoogte van de Boeverie en de nieuwe fietstunnel ten noorden van de Unescorotonde uit fase 1. 
  • Voetgangers maken gebruik van de centrale oversteekplaats bij het busstation.

Gemotoriseerd verkeer

  • Het autoverkeer rijdt via de noordelijke rijbaan van de R30. Daar zijn voor de auto’s in beide rijrichting twee versmalde rijstroken beschikbaar (2x2), waar er vandaag ook nog een busbaan is in weersrichtingen.
  • De kruising Chantrellstraat met de R30 leggen we gefaseerd aan zodat deze altijd bereikbaar is.
  • In deze fase blijft een ovonde-lus ingevoerd. Verkeer uit de Oostmeers, Ketsbruggestraat, Chantrellstraat zal slechts rechtsin en rechtsuit kunnen rijden. Zo vermijden we dat de doorstroming op de R30 stremt. Een keerbeweging maken kan ofwel ter hoogte van de Bargeweg / Kanaaleiland ofwel ter hoogte van de Unesco-rotonde.

Hinder van september 2027 tot eind november 2027 - fase 6

Voetgangers en fietsers

  • Het pad tussen de fietsers- en voetgangerstunnel onder de Koning Albert I-laan ter hoogte van de Boeverie en het busstation passen we aan. Alle overige voet- en fietspaden zijn beschikbaar.

Gemotoriseerd verkeer

  • Het autoverkeer wordt door wisselende afsluitingen van verbindingswegen geregeld. 
  • Autoverkeer zal tijdelijk hinder ondervinden.