Overslaan en naar de inhoud gaan

Heraanleg fietspaden Hoogstraat/Leedsesteenweg (N442) en herinrichting kruispunt Ommeganglaan

Ontwerp

Ontwerp

Status

Gestart

Plaats

Weg

N442

Het kruispunt na de werken

Met enkele ingrepen wordt het kruispunt van de Hoogstraat (N442) met de Ommeganglaan en Grotekapellelaan veiliger voor alle weggebruikers.

  1. Veilige en comfortabele fietspaden: we vernieuwen de fietspaden ter hoogte van het kruispunt. De klinkers van vandaag worden vervangen door asfalt.
     
  2. Overzichtelijker oversteken: de fietsoversteken om de Ommeganglaan en Grotekapellelaan over te steken, liggen vandaag op het kruispunt. Ze worden iets verder van het kruispunt aangelegd, zodat fietsers en auto’s verder van elkaar rijden. Dit maakt de situatie voor iedereen veiliger en overzichtelijker.
     
  3. Nieuwe bushaltes: we vernieuwen de bushaltes ‘Lede Grote Kapellelaan’. Ze krijgen aan elke zijde van de rijweg een verhoogd perron, zodat iedereen comfortabel de bus kan in- en uitstappen. De bus stopt voortaan wel op de rijweg in plaats van ernaast. Zo moet de bus niet wachten en haar voorrang opeisen om de halte te verlaten. Het maakt dat de bus minder vertraging oploopt en het verlaagt de kans op ongelukken.
     
  4. Nieuw wegdek met bijkomende afslagstroken: het kruispunt krijgt een nieuw wegdek en nieuwe markeringen. In de Ommeganglaan en de Grote Kapellelaan komt een afslagstrook om linksaf te slaan naar de Hoogstraat. De middeneilanden die er vandaag liggen worden afgebroken. Zo kan je zowel richting Vijfhuizen als het centrum van Lede vlotter doorrijden.
     
  5. Gescheiden riolering en nieuw wegdek: we werken ook onder het kruispunt. Hier komt een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel dat afvalwater en regenwater afzonderlijk afvoert.  

Voor de werken

Het kruispunt voor de werken. De middeneilanden in de Ommeganglaan/Grotekapellelaan maken plaats voor afslagstroken. De fietspaden, die vandaag op het kruispunt liggen, worden veiliger aangelegd zodat er meer ruimte is tussen fietsers en auto’s. © Google