Wonen en werken in de werfzone
Wonen en werken in de werfzone
Wegwijs in wegenwerken
Wegenwerken in uw straat? Dan zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Ontdek hier de antwoorden op de meestgestelde vragen.
Blijft mijn oprit toegankelijk?
Te voet of met de fiets (al dan niet aan de hand) geraakt u altijd tot bij uw oprit. Tijdens de werkuren (07.00 - 17.00 uur) is het niet altijd mogelijk om met de wagen uw woning te bereiken. 's Avonds en na de werkuren proberen we u wel maximaal toegang te geven tot uw oprit, al zal ook dat niet altijd mogelijk zijn. Zo zal het beton van kantstroken of fietspad bijvoorbeeld eerst een paar dagen moeten uitharden alvorens u er met de auto overheen kunt rijden. De aannemer houdt u tijdens de werken zo goed mogelijk op de hoogte via een briefje in de bus.
Als u zeker wil zijn dat u weg kan rijden met de auto, parkeert u best buiten de werfzone.
Elektrische wagen? Maak gebruik van de publieke laadpalen op het moment dat uw oprit niet toegankelijk is.
Blijft mijn handelszaak bereikbaar?
Handelszaken die dagelijks veel klanten en leveranciers ontvangen, blijven maximaal bereikbaar via een tijdelijke inrit in steenslag. Toch moeten ook zij rekening houden met enkele korte onderbrekingen.
Kunnen hulpdiensten mij nog bereiken?
Ja. De hulpdiensten worden betrokken in de voorbereiding van de maatregelen en ze worden op de hoogte gebracht van alle beslissingen en verkeersmaatregelen. Indien nodig worden aparte afspraken gemaakt en mogen hulpdiensten in geval van nood door de (afgesloten) werfzone rijden.
Verpleegkundigen aan huis, dokters, kinesisten ... zijn geen hulp- en reddingsdiensten. Zij zullen de aangeduide omleidingen en afsluitingen moeten respecteren.
Hoe verloopt de afvalophaling tijdens de werken?
Afval kan u buitenzetten volgens de planning in de afvalkalender. Bewoners zetten tijdig (op het voorziene tijdstip van afvalophaling) hun afval buiten. De aannemer verzamelt het afval op 1 plaats voor de ophaling. Na ophaling worden de lege containers 1 centrale plek gezet, waar bewoners deze zullen kunnen ophalen.
Ik ga verhuizen tijdens de werken, wat nu?
Kunnen leveringen van bijvoorbeeld meubels of mazout nog plaatsvinden?
Gaat u tijdens de werken verhuizen? Heeft u een grote levering gepland? Neem tijdig contact met ons op. Dan bekijken we samen met de aannemer hoe we dit zo goed mogelijk kunnen faciliteren.
Mail de omgevingsmanager en we bekijken samen wat we kunnen doen!
Mag ik zomaar de werf betreden? Hoe zit het met mijn veiligheid?
De aannemer is verantwoordelijk voor de veiligheid op de werf. Toch is dit een gezamenlijke inspanning:
-
Moet u niet in de werfzone zijn, blijf dan zoveel mogelijk weg.
-
Houd voldoende afstand van machines en maak oogcontact met de bestuurders als u toch in de buurt komt.
-
Luister wanneer nodig naar de werfleiding en volg de instructies op.
-
Respecteer de verkeersborden: volg ze en verplaats ze niet.
-
Zorg dat u alles ziet en hoort, berg uw gsm even op.
Heb ik recht op hinderpremie (handelaars)?
Onder bepaalde voorwaarden hebben handelaars recht op een hinderpremie als er wegenwerken voor hun deur plaatsvinden. De hinderpremie wordt enkel toegekend als de werken langer dan 30 dagen duren en de weg geheel of gedeeltelijk is afgesloten tijdens de werken. Ook als handelszaak moet u aan een aantal voorwaarden voldoen, zorg dus dat uw gegevens in de kruispuntdatabank voor ondernemingen (KBO) correct zijn. De voorwaarden voor handelszaken zijn de volgende:
- De onderneming heeft maximaal 9 werknemers in dienst.
- De hoofdactiviteit van de vestiging valt onder de aanvaarde NACE-codes. Een lijst met aanvaarde NACE-codes vindt u op de website van VLAIO via de knop hieronder.
- Bijkomend wordt nagegaan of in de vestiging op vaste tijdstippen persoonlijk en direct contact met de klanten plaatsvindt.
Als u in aanmerking komt voor een hinderpemie, ontvangt u een brief van het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Geen brief ontvangen?
Heb ik tijdens de werken altijd stroom en water in mijn huis?
Bij werken aan de nutsleidingen (water, gas, elektriciteit of telefonie/internet/televisie) kan het gebeuren dat de toevoer of het signaal wordt onderbroken. U kan dit best rechtstreeks melden aan het betrokken nutsbedrijf:
- Drinkwater:
- De Watergroep, 02 238 96 99
- Farys, 078 35 35 99
- Aardgas: Fluvius, Storingen 078 35 35 00, Gasreuk 0800 65 065
- Elektriciteit: Fluvius, Storingen 078 35 35 00
- Internet en telefonie:
- Telenet, 015 66 66 66
- Proximus, 0800 22 800
Als de onderbreking het gevolg is van de activiteiten van de aannemer van de rioleringswerken, dan neemt deze onmiddellijk contact op met het nutsbedrijf dat de herstelling moet uitvoeren. Het kan echter geen kwaad dat u zelf ook nog eens het nutsbedrijf verwittigt.
Geen antwoord gevonden op uw vraag?
- Contact
-
Contacteer de omgevingsmanager
- Telefoon
- 0476/ 72 22 57 (van maandag tot vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur)