Actuele hinder
Actuele hinder
Verkeershinder
Afhankelijk van de fase van de werken, is er een andere verkeerssituatie.
Alle timings zijn onder voorbehoud van goede weersomstandigheden en een vlot verloop van de werken. Neem regelmatig een kijkje op deze website voor de actuele stand van zaken. Via de nieuwsbrief krijgt u alle updates rechtstreeks in uw mailbox.
Verkeersmaatregelen 13 september - december 2024 (fase 12)
Voetgangers en fietsers
- Aan de weghelft waar niet gewerkt wordt, is er een tijdelijk dubbelrichtingsfietspad.
- Voetgangers en fietsers steken de Antwerpsesteenweg (N70) over aan de tijdelijke oversteekplaatsen.
Openbaar vervoer
- Op delijn.be/routeplanner of op de app van De Lijn vindt u actuele informatie over de hinder.
- Automatisch op de hoogte blijven? Op delijn.be/omleidingsnieuwsbrief kan u zich inschrijven op een nieuwsbrief met actuele informatie over uw lijn.
Gemotoriseerd verkeer
- Langs de werfzone rijdt het verkeer in beide richtingen over 1 versmalde rijstrook.
- De R4-afrit vanuit Merelbeke/E17 is open, met uitzondering van de bypass richting Lochristi.
- Zwaar verkeer (+ 3,5 ton) richting Lochristi kan de scherpe bocht naar rechts niet maken. Daarom rijden vrachtwagens om via de Drieselstraat, om daar te keren aan de rotonde en later linksaf te slaan op de Antwerpsesteenweg (N70).
- Autoverkeer (-3,5 ton) kan wel rechts afslaan vanaf de geopende afrit.
Eind september en in oktober nachtelijke werken
Ook de brug van de R4 boven de Antwerpsesteenweg wordt verder afgewerkt. Boven de weghelft richting Lochristi zijn geen werken meer nodig, het stuk boven de weghelft richting Gent wordt aangepakt. Als alles volgens plan verloopt, zijn deze onderhoudswerken tegen 23 oktober afgerond.
Om deze werken te kunnen uitvoeren, is het nodig om extra rijstroken in te nemen. Daarom plannen we deze werken ‘s nachts. Zo blijft de extra verkeershinder beperkt. Doorgaand (fiets)verkeer zal wel steeds kunnen passeren, volg de aanwijzingen rondom de werfzone.
Bij deze werken wordt de onderkant van de brug gereinigd. Dat kan ook voor geluidshinder zorgen.
Aanleg bufferbekken
Wie voorbij de werfzone rijdt, kan er niet langs kijken: het ondergrondse bufferbekken krijgt steeds meer vorm. Bij hevige regenval vangen we hier in de toekomst overtollig regenwater op. Het bufferbekken zal een volume hebben van maar liefst 2.400 kubieke meter. Zo beschermen we de omgeving tegen overstroming. Vandaag zit het bufferbekken ook al vol met water, maar dan om technische redenen.
Voor het bouwverlof zijn de wanden van het bufferbekken bovengronds gebetonneerd. In de zomer is de constructie dan in de bodem “afgezonken”. Dit najaar worden nog de binnenwanden, bodem- en dakplaat gemaakt en worden alle pompen geïnstalleerd. Het bufferbekken is volledig afgewerkt tegen eind 2024.
Benieuwd hoe zo’n bufferbekken gebouwd wordt? Bekijk de (foto)reportage hieronder!
Enkele cijfers:
- Netto volume: ca. 2.400 m3
- uitgravingspecie: ca 4.200 m3
- funderingsbeton: 750 m3
- onderwaterbeton: ca 600 m3
- beton constructie: ca 1.200 m3
- wapeningsstaal: ca 150.000 kg
- micropalen: ca 70 stuks
We stellen voor de heraanleg een omgevingsmanager aan. Bewoners en ondernemers uit de buurt kunnen bij hem terecht met vragen over de werken. De contactgegevens leest u op het tabblad 'Contact'.