Actuele hinder
Actuele hinder
Verkeershinder
Afhankelijk van de fase van de werken, is er een andere verkeerssituatie.
Alle timings zijn onder voorbehoud van goede weersomstandigheden en een vlot verloop van de werken. Neem regelmatig een kijkje op deze website voor de actuele stand van zaken. Via de nieuwsbrief krijgt u alle updates rechtstreeks in uw mailbox.
Verkeersmaatregelen 13 september - 20 december 2024 (fase 12)
Voetgangers en fietsers
- Aan de weghelft waar niet gewerkt wordt, is er een tijdelijk dubbelrichtingsfietspad.
- Voetgangers en fietsers steken de Antwerpsesteenweg (N70) over aan de tijdelijke oversteekplaatsen.
Openbaar vervoer
- Op delijn.be/routeplanner of op de app van De Lijn vindt u actuele informatie over de hinder.
- Automatisch op de hoogte blijven? Op delijn.be/omleidingsnieuwsbrief kan u zich inschrijven op een nieuwsbrief met actuele informatie over uw lijn.
Gemotoriseerd verkeer
- Langs de werfzone rijdt het verkeer in beide richtingen over 1 versmalde rijstrook.
- De R4-afrit vanuit Merelbeke/E17 is open, met uitzondering van de bypass richting Lochristi.
- Zwaar verkeer (+ 3,5 ton) richting Lochristi kan de scherpe bocht naar rechts niet maken. Daarom rijden vrachtwagens om via de Drieselstraat, om daar te keren aan de rotonde en later linksaf te slaan op de Antwerpsesteenweg (N70).
- Autoverkeer (-3,5 ton) kan wel rechts afslaan vanaf de geopende afrit.
Vanaf 20 december: Antwerpsesteenweg weer volledig toegankelijk
De werken zijn grotendeels afgerond. Vanaf vrijdag 20 december is de Antwerpsesteenweg weer volledig open voor verkeer. Fietsers kunnen gebruikmaken van het vernieuwde fietspad richting Lochristi, en ook de bypass van de R4-afrit richting Lochristi wordt ook in gebruik genomen. Het verkeer kan dus weer veiliger en vlotter doorstromen.
Hoewel de meeste werken achter de rug zijn, worden in het voorjaar van 2025 de laatste werkzaamheden uitgevoerd, zoals de laatste hand aan het voetpad, de afronding van het ondergrondse bufferbekken en de aanplanting van groen. Deze werken hebben geen impact op het gemotoriseerd verkeer. Fietsers moeten mogelijks tijdelijk aan de andere kant van de weg fietsen (over een dubbelrichtingsfietspad).
Aanleg ondergrondse bufferbekken
Wie voorbij de werfzone rijdt, kan er niet langs kijken: het ondergrondse bufferbekken krijgt steeds meer vorm. Bij hevige regenval vangen we hier in de toekomst overtollig regenwater op. Het bufferbekken zal een volume hebben van maar liefst 2.400 kubieke meter. Zo beschermen we de omgeving tegen overstroming.
Het ondergronds bufferbekken werd tijdens de afgelopen zomerperiode grotendeels gebetonneerd en vervolgens in de bodem ‘afgezonken’. In de afgelopen maanden zijn de binnenwanden, de bodem- en dakplaat gereed gemaakt en worden de pompen geïnstalleerd. Nu wordt alleen de bovenbouw van het bufferbekken nog afgerond.
Benieuwd hoe zo’n bufferbekken gebouwd wordt? Bekijk de (foto)reportage hieronder!
Enkele cijfers:
- Netto volume: ca. 2.400 m3
- uitgravingspecie: ca 4.200 m3
- funderingsbeton: 750 m3
- onderwaterbeton: ca 600 m3
- beton constructie: ca 1.200 m3
- wapeningsstaal: ca 150.000 kg
- micropalen: ca 70 stuks
We stellen voor de heraanleg een omgevingsmanager aan. Bewoners en ondernemers uit de buurt kunnen bij hem terecht met vragen over de werken. De contactgegevens leest u op het tabblad 'Contact'.