Overslaan en naar de inhoud gaan

Grondige heraanleg Tieltsesteenweg (N35) in Deinze

Grondige heraanleg Tieltsesteenweg (N35) in Deinze

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Plaats

Weg

N35

De N35 of Tieltsesteenweg is een drukke verbindingsweg tussen Tielt en Deinze. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil deze weg comfortabeler en vooral veiliger maken voor alle weggebruikers. Er komen veilige, vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de weg en veilige oversteekplaatsen. Het betonnen wegdek wordt volledig vernieuwd in asfalt. Voor het openbaar vervoer komen er verhoogde toegankelijke bushaltes. Onder het wegdek vernieuwen we in bepaalde zones de riolering en wordt een gescheiden rioleringsstelsel voorzien.

Wat en waarom?

Om de Tieltsesteenweg (N35) veiliger te kunnen maken, leggen we de volledige straat opnieuw aan over een afstand van 5 km. Dit vanaf het kruispunt met de Kouter (N466) en de Aaltersesteenweg (N409) in Deinze tot aan de gemeentegrens met Tielt. Het betonnen wegdek is in zeer slechte staat en wordt volledig opgebroken. In de plaats komt er een nieuw comfortabel wegdek in asfalt. 

De gevaarlijke fietspaden maken plaats voor nieuwe, brede vrijliggende fietspaden langs beide zijden van de gewestweg gescheiden door een groenstrook. Aan het kruispunt met de Vlasstraat komt er voor de fietsers een oversteek met middeneiland, zodat de oversteek in twee bewegingen kan gebeuren. Ook ter hoogte van de Izegemstraat is een fietsoversteek met middeneiland voorzien.

Ter hoogte van de woningen bij het kruispunt met de Aaltersesteenweg (N409) met de Kouter (N466) komt er een ventweg waardoor het lokaal verkeer gescheiden wordt van het doorgaand verkeer. Naar de Vaartstraat komt er een volwaardige linksafslagstrook. Op die manier willen we het kruispunt overzichtelijker en vlotter maken. 

Ook aan het openbaar vervoer is gedacht. De twee oude bushaltes aan de Izegemstraat en de Kauwestraat worden grondig vernieuwd en krijgen comfortabele verhoogde busperrons met een fietsenstalling. 

Tegelijk wordt onder het wegdek een nieuwe gescheiden rioleringsstelsel voorzien.

 

werfzone

Timing en impact?

In de loop van 2025 wordt de omgevingsvergunning aangevraagd. De werken zullen ten vroegste starten in 2026.