Overslaan en naar de inhoud gaan

Fietsoversteekplaats aan kruispunt Meeuwerbaan met Ruitersbaan

Fietsoversteekplaats aan kruispunt Meeuwerbaan met Ruitersbaan

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N719

Wegen en Verkeer wil het kruispunt van de Meeuwerbaan en de Ruitersbaan herinrichten om het er veilig te maken voor fietsers om over te steken. 

Wat en waarom?

Situering

Op de Meeuwerbaan/Baan naar Helchteren (N179) zijn weinig beveiligde fietsoversteekplaatsen. Toch steekt heel wat schoolgaande jeugd de N719 over, daarom komen aan weerszijden van het kruispunt van de Meeuwerbaan/Baan naar Helchteren (N719) en de Ruitersbaan/Bovenlinde fietsoversteekplaatsen. Dankzij een middengeleider kunnen fietsers en voetgangers er in twee keer oversteken. Belangrijk: fietsers en voetgangers hebben geen voorrang bij het oversteken. 

Het ontwerp

De fietsoversteekplaatsen liggen iets verder van de Ruitersbaan en Bovenlinde. Een bewuste keuze, want er wordt rekening gehouden met het zware vervoer in de omgeving. Zij hebben grote draaicirkels nodig om de Meeuwerbaan / Baan naar Helchteren op te rijden. Door de oversteekplaatsen voldoende ver van de zijstraten te voorzien, komen de overstekende weggebruikers niet in de dode hoek van chauffeurs.
 

N719 Peer - Ruitersbaan ontwerp met input bewoners

De nieuwe fietsoversteekplaatsen zijn voorzien van punctuele verlichting om fietsers en de oversteekplaats zichtbaarder te maken in het wegbeeld, zowel overdag als ‘s avonds en ‘s nachts. 

Ook voetgangers, vooral gebruikers van de bushaltes, zullen deze nieuwe oversteken kunnen gebruiken. Er komt geen apart zebrapad. Dat kan een vals gevoel van veiligheid geven als er weinig voetgangers zijn in verhouding veel meer autoverkeer. Automobilisten verwachten niet dat iemand oversteekt. Het klinkt tegenstrijdig, maar er is beter geen zebrapad om overstekende weggebruikers alerter te houden. 

Wegen en Verkeer heeft hierover richtlijnen, die ook de basis waren voor deze beslissing. Lees de richtlijnen op deze webpagina

Halte Peer Bovenlinde is een druk gebruikte halte. Ook de bushaltes worden vernieuwd met oog voor comfort en toegankelijkheid. Hogere perrons zorgen voor meer comfort bij in- en uitstappen. Blindengeleidetegels gidsen slechtzienden. Beide haltes zijn uitgerust met schuilhuisjes, afvalbak en een fietsenstalling.

Verder krijgt ook de rijbaan een nieuwe toplaag. Inritten zijn typische conflictpunten tussen wagens en actieve weggebruikers. Om de verkeersveiligheid te verhogen worden ze aangepast. De inrit versmallen verlaagt het risico dat een fietser of voetganger wordt aangereden door iemand die thuiskomt/vertrekt.

Timing en impact?

Procedure

Voor deze werken is een omgevingsvergunning nodig, deze is aangevraagd. Nadien volgt het openbaar onderzoek. We zijn ook afhankelijk van de nodige grondverwervingen. De startdatum van deze werken is dus nog niet in zicht.