Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerste Vlaams proefproject met asfaltverjongers die levensduur wegdek verlengen

Eerste Vlaams proefproject met asfaltverjongers die levensduur wegdek verlengen

Algemeen Overzicht

Datum

Provincie

Plaats

Weg

N758

Begin juni zal het Agentschap Wegen en Verkeer een proefproject met asfaltverjongende producten uitvoeren op de Elderenstraat - Rode Kruislaan (N758 in Tongeren en Bilzen). Tijdens deze werken zal de aannemer een aantal testvakken met verschillende producten bestrijken. Deze zullen in de loop van de komende jaren geëvalueerd worden. Op basis hiervan zal het agentschap dan bepalen welke producten de levensduur van de wegen het best kunnen helpen verlengen en of de huidige vorm van bestrijking vervangen kan worden. 

Volgens de huidige planning starten de werken op maandag 8 juni en zouden ze ten laatste woensdagavond 10 juni klaar moeten zijn.

 

Wat en waarom?

Onderzoeken en innoveren om levensduur wegen te verlengen

AWV blijft als beheerder van de Vlaamse gewest- en autosnelwegen steeds onderzoek verrichten om het wegennet op een zo duurzaam, efficiënt en rendabel mogelijke manier te onderhouden. In dit kader zal het agentschap nu, met dank aan de lokale besturen van Tongeren en Bilzen, een proefproject met asfaltverjongingstechnieken uitvoeren op de Elderenstraat - Rode Kruislaan. 

Wegen hebben meer en meer te lijden onder het verkeer en het weer. Daardoor wordt het asfalt steeds brozer en ontstaat er meer en meer scheurvorming en schade aan het wegdek. Na verloop van tijd dient dit dan heraangelegd te worden. Dit zorgt doorgaans voor hinder en een relatief hoog 

kostenplaatje

Om een grondige renovatie te vermijden, wordt er tot op heden vaak een preventieve bestrijking van het wegdek toegepast. Hierbij wordt een beschermlaag op het asfalt gezet, met behulp van een laag bitumen met kleine steentjes erop. Hierdoor kan het wegdek langer meegaan, blijft de hinder voor de omgeving en het verkeer beperkt en liggen de onderhoudskosten lager. 

Verjongend alternatief voor bestrijking met steentjes

Tijdens dit proefproject zal AWV nu vier producten testen die niet alleen een beschermlaag aanleggen, maar ook een chemische interactie aangaan met het onderliggende wegdek. Onder invloed van de producten zal het aanwezige bitumen in het asfalt opnieuw elastischer worden, zullen de hechtingen opnieuw verstevigd en kleine scheuren opgevuld worden. Het asfalt zal hierdoor als het ware verjongen, waardoor de levensduur van het wegdek bijkomend verlengd wordt.  

Een bijkomend voordeel ten opzichte van de huidige bestrijkingsmethode is dat er geen steentjes aan te pas komen die vlak na de aanleg of na enkele jaren los kunnen liggen. 

In Nederland staat deze techniek al langer bekend als Levensduurverlengd Onderhoud. Omdat de ervaring er echter vooral beperkt is tot gebruik op (zeer open) fluisterasfalt, zal het agentschap nu zelf testen uitvoeren op het standaard type asfalt (SMA) dat doorgaans in Vlaanderen gebruikt wordt.

Testen en evalueren

Om dit proefproject uit te kunnen voeren, zal het agentschap samen met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) 5 testvakken van elk 500 meter laten bestrijken. Op 4 vakken komen asfaltverjongende producten. Op het laatste vak zal de aannemer de traditionele bestrijkingsmethode met steentjes in bitumen toepassen. 

Over 2 jaar zal binnen elk testvak opnieuw een zone van 250 meter bestreken worden met hetzelfde product. Tussen deze vakken komen telkens zones van 50 meter waarin het wegdek niet wordt behandeld. Deze zullen dienen als referentievakken. 

Om de kwaliteit van de toepassingen te evalueren zal het agentschap verschillende parameters opmeten en opvolgen gedurende de volgende jaren. 

Voorafgaand aan de werken zal AWV o.a. de stroefheid en de textuur van het wegdek testen, scheurvorming controleren en kernboringen en geluidsmetingen uitvoeren. Vlak na de uitvoering en in de loop van de volgende jaren zullen deze parameters uitvoerig opgevolgd en gecontroleerd worden.

Op basis hiervan zal AWV dan een duidelijk beeld krijgen van de duurzaamheid, efficiëntie en rendabiliteit van de verschillende toepassingen. 

 

Timing en impact?

Minderhinder-maatregelen: afsluiting en omleidingen T en B

De aannemer zal deze werkzaamheden in de loop van 3 dagen uitvoeren. 

Maandag 8 juni zal hij het wegdek reinigen en, indien nodig, een aantal voegen opvullen. Op dinsdag 9 en woensdag 10 juni zal hij vervolgens de bestrijkingen op de testvakken aanbrengen. Hij zal telkens werken tussen 07.00 uur en 19.00 uur.

De bestrijkingen worden over de volledige wegbreedte aangebracht. Daarom zal het agentschap de gewestweg volledig afsluiten voor gemotoriseerd verkeer tussen de kruispunten met de Gerestraat en de Jaak Vandersandenstraat en de nodige omleidingen voorzien. Voor het doorgaand verkeer tussen Tongeren en Bilzen zullen deze respectievelijk worden aangeduid met de letters “T” en “B”.

Woensdagavond 10 juni zal het agentschap de Elderenstraat - Rode Kruislaan opnieuw volledig openstellen voor het verkeer.

Fietsers en voetgangers zullen geen hinder ondervinden van de werken.

In de loop van de 2 weken na de bestrijkingen zal het agentschap nog een aantal veegbeurten laten uitvoeren om de overtollige kiezelsteentjes te verwijderen. Tot dan zal een snelheidsbeperking gelden om het risico op opspringende kiezelsteentjes zo sterk mogelijk te beperken.

Opgelet: deze werkzaamheden zijn sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. De planning kan dus nog wijzigen.

Bereikbaarheid woningen

Om de hinder tijdens de uitvoering van het project te beperken, heeft het agentschap doelbewust gekozen voor een zone met zo weinig mogelijk bewoning

Maar een aantal woningen en handelszaken langs de Rode-Kruislaan in Bilzen zullen echter toch binnen de werfzone liggen. Zij zullen tijdens de werkuren (07.00 uur - 19.00 uur) niet bereikbaar zijn met de wagen.

Buiten de werkperiodes zal het plaatselijk verkeer wel toegelaten worden op de gewestweg, maar er zal dan wel een snelheidsbeperking gelden. 

De woningen en handelszaken tussen de Gerestraat en de projectzone zullen steeds bereikbaar blijven. 

 

Dienstregeling De Lijn

Deze werken hebben een impact op de lijnen 28, 34a, T1 en de belbussen. Op de website www.delijn.be vindt u steeds de meest recente informatie over het openbaar vervoer in je omgeving. Via www.delijn.be/omleidingsnieuwsbrief kan u zich ook inschrijven om automatisch op de hoogte te blijven van wijzigingen in het schema van uw specifieke buslijn.

 

Contacteer ons

Contact
afdeling Wegen en Verkeer Limburg
Adres
Koningin Astridlaan 50 bus 4
3500 Hasselt
Telefoon
011/ 74 23 00

CONTACTFORMULIER