Overslaan en naar de inhoud gaan

Dynamische signalisatieborden en nieuwe laag asfalt

Dynamische signalisatieborden en nieuwe laag asfalt

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

E17

Wat en waarom?

Vlotter rijden op E17

De E17, tussen Kortrijk-Oost en de verkeerswisselaar in Aalbeke, staat gekend voor zijn files en de moeilijke invoegbewegingen, met verschillende ongevallen tot gevolg.

Daarom worden er op 5 locaties, tussen Kortrijk-Oost en Aalbeke, dynamische signalisatieborden geplaatst. Zo kan de doorstroming en verkeersveiligheid op de E17 drastisch worden verbeterd.

Hoe werken dynamische borden?

  • Dynamische borden worden aangestuurd vanuit het Vlaams Verkeerscentrum.
  • Ze geven belangrijke informatie mee aan weggebruikers.
    • De maximumsnelheid kan verlaagd worden om de verkeerssituatie veilig te houden en om aanrijdingen, in de staart van files, te voorkomen.
    • Er kunnen ook boodschappen op de borden worden weergegeven over werken verderop of afgesloten wegen.

Nieuwe laag asfalt

Als de dynamische borden in gebruik zijn genomen, wordt er ook een nieuwe laag asfalt aangelegd op de E17, samen met nieuwe wegmarkeringen. Zo verbeteren we het comfort voor de weggebruikers.

Timing en impact?

Werken in fases

De ingrepen gebeuren in verschillende fases.

  • Augustus 2023: plaatsing dynamische borden (AFGEROND)
  • Najaar 2023: aanbrengen detectielussen en aanleg nieuwe asfaltlaag

Plaatsen van detectielussen

Voordat de dynamische borden volwaardig ingezet kunnen worden, om te waarschuwen voor ongevallen of hinder en bijbehorende snelheidsaanduidingen, moeten er detectielussen in het wegdek worden aangebracht. Volgens de huidige planning plaatst Wegen en Verkeer die lussen dit najaar. Het wegdek van de E17 krijgt dan ook een nieuwe laag asfalt en er worden nieuwe wegmarkeringen aangebracht.