De Oosterweelverbinding
Algemeen Overzicht
Bouw bypass - tijdelijke snelweg R1-noord
Vanaf het voorjaar van 2024 bouwt Lantis een bypass aan de oostzijde van de Antwerpse ring (R1), ter hoogte van het Sportpaleis. De bypass fungeert als tijdelijke snelweg om het verkeer af te wikkelen tijdens de afbraak van het viaduct van Merksem en de daaropvolgende verdieping van de ring. Zo wordt het verkeer tijdens de werken geweerd uit de woonwijken van Deurne en Merksem. De bypass loopt tussen het knooppunt van de R1 met de E313 (Antwerpen-oost) en het knooppunt met de E19/A12 (Antwerpen-noord), ter hoogte van de Jozef Masurebrug.
De tijdelijke snelweg telt drie rijvakken in elke richting. Dat is één rijstrook minder in de richting van Nederland. Er geldt een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Voor de werken aan de bypass, sluit Lantis de Vaartkaai af. De Ijzerlaanfietsbrug blijft bereikbaar. Ook worden aan het knooppunt Antwerpen-oost aanpassingen doorgevoerd aan de verkeerssituatie, om de afwikkeling zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen.
Meer weten over de bypass? U leest er alles over op de website van Lantis.
In en rond Antwerpen werkt Lantis in naam van de Vlaamse overheid aan een betere mobiliteit en leefbaarheid voor de hele regio. Het gaat over meer dan enkel het rondmaken van de Antwerpse Ring. Lantis maakt een nieuwe Stad, waarbij een groot deel van de Oosterweelverbinding in tunnels en diepe sleuven loopt. Boven de tunnels ontstaat een groene long die een enorme ruimte vrijmaakt voor groen, recreatie, fiets- en wandelpaden, sport en spel.
Op deze pagina vindt u een beknopte samenvatting van het Oosterweelproject. Voor meer informatie verwijzen we graag door naar www.oosterweelverbinding.be.
De Grote Verbinding
De Oosterweelverbinding
De Oosterweelverbinding is een onderdeel van 'De Grote Verbinding'. 'De Grote Verbinding' is het toekomstproject waarmee de Vlaamse overheid bouwt aan een stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. Door Oosterweel te bouwen, wordt de Antwerpse Ring, de R1, volledig rond gemaakt. Er wordt ook verkeersveilige infrastructuur aangelegd die tegelijkertijd zorgt voor een meer leefbare omgeving voor iedereen. De ruimte die vrijkomt, door de overkapping van de Ring, gebruiken we om wijken met elkaar te verbinden, met meer groen en schonere lucht.
Bekijk hier de tijdslijn van de Oosterweelverbinding.
Overzicht van de 5 projectonderdelen
1) Linkeroever
Op linkeroever vernieuwt Lantis snelwegen en leggen ze knooppunten opnieuw aan zodat het er veiliger rijden is. Naast de snelwegen worden geluidsbermen en -schermen gebouwd en vergroot het fietsnetwerk met 16 km extra fietswegen en -bruggen. Een nieuwe P+R ondersteunt de broodnodige Modal Shift, waarbij meer verplaatsingen op een duurzame manier verlopen. Er komt nieuw groen en de huidige versnipperde groengebieden verbinden we tot één groot natuurgebied: Ringpark West.
Lees meer over de veranderingen op linkeroever
2) Scheldetunnel
Met de Scheldetunnel krijgt u een vierde alternatief om de Schelde te kruisen, naast de Kennedy-, Liefkenshoek- en Waaslandtunnel. De tunnel verbindt linkeroever met rechteroever aan de noordkant van de stad en ten zuiden van de haven. De tunnel is 1,8 kilometer lang, heeft drie rijstroken in elke richting en ook fietsers kunnen de tunnel nemen dankzij een afzonderlijke fietskoker. De bouw van de Scheldetunnel is waarschijnlijk het spectaculairste onderdeel van de Oosterweelverbinding. Een ongezien huzarenstukje!
Lees meer over de Scheldetunnel
3) Oosterweelknooppunt
Aan het Noordkasteel, ter hoogte van het kerkje van Oosterweel op rechteroever, komt het Oosterweelknooppunt met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad. Het knooppunt ligt verzonken in het landschap en verbindt de Scheldetunnel met de Kanaaltunnels die aansluiten op de Antwerpse Ring. Daarmee is het een essentiële schakel in het rondmaken van de Ring en het ontsluiten van de haven en het Eilandje.
Lees meer over het Oosterweelknooppunt
4) Kanaaltunnels
De Kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt met de Ring. De vier tunnelkokers starten aan het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. Onder de Noorderlaan splitsen ze in een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring.
Lees meer over de Kanaaltunnels
5) R1-Noord
De grootste metamorfose door Oosterweel komt er ongetwijfeld in het noorden van Antwerpen. De Antwerpse Ring zoals we die vandaag kennen, verdwijnt. Het Viaduct van Merksem breken we af en maakt plaats voor een ingesleufde, dieperliggende Ring die deels overkapt wordt. De Ring verdwijnt uit het zicht en op de vrijgekomen ruimte leggen verschillende projectpartners nieuwe parken aan en extra groen.
Het Toekomstverbond
De leefbaarheids- en overkappingsprojecten
De Vlaamse regering sloot op 15 maart 2017 een Toekomstverbond met de burgerbewegingen en de Stad Antwerpen. Later werd ook de gemeente Zwijndrecht aan het verbond toegevoegd. In het kader van het Toekomstverbond wordt onder meer werk gemaakt van de maximale overkapping van de Antwerpse Ring en projecten die de leefbaarheid in de omgeving van de Ring moeten verbeteren. Sinds september 2017 werkten verschillende ontwerpteams voorstellen uit voor de overkapping van de Ring. Dat gebeurde samen met buurtbewoners en geïnteresseerden, onder leiding van de overkappingsintendant Alexander D’Hooghe.
Uit dat traject kwamen in totaal zeven Ringparken en een Scheldebrug voort. Hiervan vallen vijf Ringparken binnen het projectgebied van de Oosterweelverbinding.
Een volledig overzicht van de Ringparken vindt u hier.
Blijf op de hoogte
Alle informatie over de Oosterweelwerken en de actuele hinder door de werken kunt u terugvinden op de projectwebsite. U kan zich via die pagina ook inschrijven voor de Oosterweel-nieuwsbrief.
Kom slim naar Antwerpen
Rijd u niet vast in de wegenwerken en check Slim naar Antwerpen voor alle bereikbaarheidsinformatie en slimme alternatieven om vlot in de stad te geraken. Zet uw auto bijvoorbeeld op één van de gratis Park+Rides en vervolg uw reis met bus of tram. Zo komt u steeds slim naar Antwerpen.