Breder fietspad in asfalt voor Oosterring op industriezone Genk-Zuid
Algemeen Overzicht
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal het fietspad aan weerskanten van de Oosterring en de Langendijkstraat (N750) op het industrieterrein van Genk-Zuid vernieuwen, tussen de rotonde met de Henry Fordlaan en de Bilzerweg. Het fietspad wordt opnieuw geasfalteerd over een lengte van iets minder dan 2 km en wordt ook breder. Dat moet het fietscomfort en de veiligheid verbeteren. De werken starten eind mei. De hinder voor verkeer beperkt zich tot een inname van een rijstrook buiten de spits. Fietsers fietsen rond de werfzone.
Wat en waarom?
Meer fietscomfort
Het bestaande fietspad van de Oosterring en de Langendijkstraat (N750) op het industrieterrein Genk-Zuid is vervaardigd uit asfalt, rood gemarkeerd en slechts 1,5 meter breed.
AWV zal het fietspad aan weerskanten van de rijweg vernieuwen, tussen de rotonde met de Henry Fordlaan in Genk en de Bilzerweg in Zutendaal. Het gaat om een afstand van ongeveer 1,7 km.
De toplaag van het fietspad wordt eerst afgefreesd en vervolgens overlaagd met een nieuwe toplaag in asfalt. Het fietspad wordt ook verbreed naar 2 meter, uitgezonderd op plaatsen waar dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld ter hoogte van afslagstroken of bushaltes. Aan de zijstraten wordt het fietspad rood gemarkeerd voor extra zichtbaarheid.
AWV kiest bewust voor asfalt als beste ondergrond voor fietspaden. Een fietspad in asfalt zorgt voor meer fietscomfort. Dit jaar zal AWV verspreid over heel Limburg zo’n 30-tal gelijkaardige projecten uitvoeren, om de staat van de fietspaden langs de gewestwegen te verbeteren.
Timing en impact?
Uitvoering per rijrichting
De werken starten in de week van maandag 24 mei. We verwachten dat de vernieuwing van de fietspaden ongeveer 3 weken zal duren. De uitvoering gebeurt per rijhelft.
Opgelet: deze planning is steeds onder voorbehoud. Bij regenweer kan de planning wijzigen.
Inname rijstrook buiten de spits, fietser via ventwegen
De hinder voor het verkeer op de N750 van en naar de industriezone blijft beperkt. Er is immers voldoende ruimte. Buiten de spitsuren (9 – 15 uur) kan de aannemer een rijstrook innemen als werkzone.
Wanneer de aannemer werkt ter hoogte van een kruispunt of een aansluiting met een ventweg, wordt de rijweg er tijdelijk onderbroken. De ontsluiting van de industriezone blijft gegarandeerd via een korte omleiding langs de parallelle ventwegen.
Fietsers hebben een veilig alternatief via de fietspaden van de ventwegen. Op die manier fietsen ze volledig rond de werfzone.
Informatie over eventuele wijzigingen in de dienstverlening van De Lijn vindt u aan de bushalte in de werfzone of op www.delijn.be.
Contacteer ons
- Contact
-
Bereikbaarheidsadviseur Wegen Limburg
- Telefoon
- 011 433 855