Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanpassingen aan kruispunten Brusselsesteenweg voor veiliger en vlotter verkeer

Aanpassingen aan kruispunten Brusselsesteenweg voor veiliger en vlotter verkeer

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N2

Update 15/09/2021: Tijdens deze werken kunnen de bushaltes “Radioweg” niet bediend worden. Reizigers van De Lijn kunnen dan ook best de bushaltes “Kluis” gebruiken. Na de werken worden de bushaltes Kluis geschrapt op het traject van De Lijn en kan men de aangepaste bushaltes Radioweg opnieuw bedienen.

Wat en waarom?

Betere zichtbaarheid, veiliger oversteken en vlotter invoegen  

Voetgangers, fietsers en automobilisten ondervinden ter hoogte van de kruispunten van  de Meerbeeksesteenweg/Kroonstraat en de Roetaardstraat regelmatig vertragingen en onveilige situaties tijdens de ochtend- en avondspits. Dat heeft alles te maken met de vele zijstraten en de bushaltes die zich op korte afstand van elkaar bevinden. Die zorgen voor veel manoeuvres en in- en uitrijbewegingen die de zichtbaarheid en de veiligheid niet ten goede komen. Voor fietsers en voetgangers is het een uitdaging om de drukke Brusselsesteenweg veilig over te steken. Voor automobilisten is het dan weer vaak moeilijk om in te voegen vanuit de zijstraten.

Timing en impact?

Werken in twee fases

De werken vinden plaats in twee fases. Eerst werken we aan de Roetaardstraat, daarna is het kruispunt van de Meerbeeksesteenweg/Kroonstraat aan de beurt.

Fase 1: kruispunt Roetaardstraat

  • Timing? Start in de week van 30 augustus - eind oktober/begin november 2021

  • Wat houden de werken in?

    • Heraanleg van de twee bushaltes “Radioweg” aan kruispunt met Roetaardstraat: De twee bushaltes krijgen een verhoogd perron zodat iedereen comfortabel de bus kan nemen. De bus zal voortaan ook stoppen op de rijbaan, wat als voordelen heeft dat hij minder tijd verliest bij het stoppen en dat hij het fietspad niet meer hoeft te kruisen.  Na de verbetering van de bushalte “Radioweg” wordt de bushalte “Kluis”, tweehonderd meter verder aan het kruispunt Meerbeeksesteenweg/Kroonstraat, geschrapt.

    • Aanleg middeneiland: aan hetzelfde kruispunt komt een middeneiland, zodat voetgangers er voortaan veilig kunnen oversteken.

    • Afsluiten noordelijke tak Roetaardstraat: Na de werken wordt de noordelijke tak van de Roetaardstraat - de kant van Veltem-Beisem - afgesloten van de Brusselsesteenweg. Al het verkeer van en naar de Brusselsesteenweg moet vanaf dan dus verlopen langs de Kroonstraat. De zuidelijke tak van de Roetaardstraat blijft open.

Fase 2: kruispunt Meerbeeksesteenweg/ Kroonstraat 

  • Timing? Voorjaar 2022, nog geen concrete startdatum

  • Wat houden de werken in?

    • Verkeerslichten en oversteekplaatsen: In de tweede fase van de werken zal het kruispunt van de Brusselsesteenweg (N2) met de Meerbeeksesteenweg en de Kroonstraat door Wegen en Verkeer uitgerust worden met verkeerslichten en veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.

    • Afsluiten Bergstraat en Ganzemansberg: In deze fase zullen de Bergstraat en de Ganzemansberg worden afgesloten van de Brusselsesteenweg. Door het grote kruispunt te regelen met verkeerslichten en door die twee kleinere straten los te koppelen van de steenweg, wordt de verkeerssituatie heel wat overzichtelijker en veiliger. De bewoners van de Bergstraat zullen nadien met de wagen de steenweg kunnen bereiken via de  Bertemsebaan. De bewoners van de Ganzemansberg zullen via de Kroonstraat of de Graafschaplaan kunnen rijden.