Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanpassingen aan kruispunt Scheepsdalelaan met Leopold II-laan, Leopold I-laan

Aanpassingen aan kruispunt Scheepsdalelaan met Leopold II-laan, Leopold I-laan

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N9

Voorafgaand aan de herinrichtingswerken van AWV werd er door een aannemer aangesteld door nutsmaatschappij Eurofiber een gestuurde boring onder de Scheepsdalelaan uitgevoerd om een nieuwe glasvezelkabel ondergronds door te trekken. Vermoedelijk is er toen een beschadiging ontstaan aan een rioolbuis in de Leopold I-laan nabij de Scheepsdalelaan, net binnen de werkzone waar de aannemer aangesteld door AWV het fietspad en de verkeerslichteninfrastructuur dient aan te passen.  Rioolbeheerder Farys is meteen in actie geschoten, maar allerhande technische complicaties verhinderen een snelle herstelling van de buis.  De diepe ligging van de rioolbuis onder grondwaterniveau nabij een site met een historische grondvervuiling vereisen diverse voorbereidende maatregelen om de rioolbuis veilig te kunnen inspecteren en herstellen.

 

Wat en waarom?

Veiliger kruispunt voor fietsers

Aan het kruispunt van de Scheepsdalelaan (N9) met de Leopold I- en Leopold II-laan in Brugge gebeurden in het verleden enkele ongevallen met fietsers. Om het kruispunt veiliger te maken, voeren Wegen en Verkeer en de Stad Brugge enkele aanpassingen door aan het kruispunt. 

Conflictvrij oversteken

In de zomer van 2020 wijzigde de Stad Brugge een oversteekplaats voor fietsers in de Leopold II-laan. Begin 2021 voert Wegen en Verkeer aanpassingen uit aan het kruispunt van de Scheepsdalelaan met de Leopold I- en Leopold II- laan. Het kruispunt krijgt een nieuwe lichtenregeling om conflicten tussen fietsers en auto’s te vermijden. De fietspaden aan het kruispunt worden ook heraangelegd.

Zo fiets je er na de werken:

  • Fietsers die naar rechts willen afslaan, moeten niet meer wachten voor een verkeerslicht maar kunnen meteen rechtsaf.
  • Fietsers die het kruispunt willen oversteken krijgen groen licht wanneer de auto’s voor een rood licht staan. Er kunnen dus geen conflicten ontstaan tussen fietsers en afslaande auto’s op het kruispunt.
  • Fietsers die naar links willen op het kruispunt, komen twee kruispunten tegen. Eerst krijgen ze afzonderlijk groen om rechtdoor het kruispunt over te steken en daarna ook om linksaf te gaan.

 

Timing en impact?

Werken in voorjaar 2021

De werken op het kruispunt gaan van start op maandag 18 januari 2021. Omwille van de rioleringsproblemen verschuift de voorziene einddatum voorlopig op naar begin mei. De planning is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. 

Hinder ter hoogte van het kruispunt:

  • Fietsers: zowel de Leopold I- en Leopold II-laan als de Scheepsdalelaan wordt ter hoogte van het kruispunt afgesloten voor fietsers. Er wordt een korte omleidingsroute aangegeven aan beide kanten van de Scheepsdalelaan zodat iedereen op zijn bestemming geraakt. Op het kaartje hieronder staat de omleidingsroute aangeduid. 
  • Voetgangers: voetgangers kunnen de Scheepsdalelaan niet oversteken ter hoogte van het kruispunt. Zij kunnen best gebruik maken van het zebrapad aan de Houtkaai. 
  • Autoverkeer op de Scheepsdalelaan: op de Scheepsdalelaan blijft verkeer altijd mogelijk. Ter hoogte van het kruispunt moet het verkeer over versmalde rijstroken, één in elke rijrichting. Er geldt ook een snelheidsbeperking. 
  • Autoverkeer op de Leopold I- en Leopold II-laan: de Scheepsdalelaan oversteken in niet mogelijk, ter hoogte van het kruispunt wordt de weg volledig afgesloten.

Omleiding voor fietsers

Toekomstig kruispunt N9 Scheepsdalelaan met Leopold I- en Leopold II-laan