Aanpak 2 onveilige locaties in centrum Gistel
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert in de aanpak van onveilige locaties in Gistel.
Eerst starten werken aan de aansluiting van de Kerkstraat met de Hoogstraat/Markt (N367c).Het voetpad wordt plaatselijk verbreed, zodat de voetgangers duidelijker zichtbaar worden voor het gemotoriseerd verkeer in de Kerkstraat.
Aansluitend op de werken in de Kerkstraat, starten vervolgens werken aan de aansluiting Nieuwpoortsesteenweg (N367) – Moerestraat. Deze locatie is gevaarlijk door de zeer brede aansluiting, waardoor de voetgangers een lange weg af te leggen hebben op het zebrapad. Automobilisten wachten niet altijd tot de voetganger veilig de overzijde heeft bereikt. Daarom wordt het zebrapad achteruit getrokken en zal het door de middengeleider in de Moerestraat lopen. Op die manier krijgen voetgangers een rustpunt in de middengeleider en kunnen ze de Moerestraat in 2 stappen oversteken. Waar de Moerestraat aansluit op de Nieuwpoorstesteenweg wordt de Moerestraat ingesnoerd met behulp van wegmarkeringen.
Timing en impact?
De werken in de Kerkstraat starten op maandag 30 november en zullen, afhankelijk van de weersomstandigheden, een tweetal weken (incl. droogtijd) in beslag nemen. Om de werken veilig en vlot te kunnen uitvoeren, wordt de aansluiting Kerkstraat/Hoogstraat afgesloten. Het verkeer wordt in eerste instantie opgevangen in de Vaartstraat en omgeleid richting de Neerhofstraat naar de Sint-Jansgasthuisstraat. Het verkeer vanuit de Kaaistraat kan via de Haenebrouckstraat, die van richting wordt omgekeerd, naar de Wilgenlaan.
Aansluitend op de werken in de Kerkstraat, starten vervolgens werken aan de aansluiting Nieuwpoortsesteenweg (N367) – Moerestraat. Indien de weersomstandigheden het toelaten zullen deze werken rond 7 december starten, aansluitend op de werken in de Kerkstraat. Tijdens de uitvoering van deze werken zal de uitrijdende kant van de middengeleider tijdelijk worden afgesloten en zal tweerichtingsverkeer mogelijk worden gemaakt aan de inrijdende zijde.
Deze werken zullen, afhankelijk van de weersomstandigheden, eveneens een tweetal weken (incl. droogtijd) in beslag nemen.