Overslaan en naar de inhoud gaan

Doortocht in De Haan

Doortocht in De Haan

Status

In Studie

Weg

WAT EN WAAROM?

Doortocht in De Haan

De conceptstudie uit 2019 schuift naar voor dat de Koninklijke Baan (N34) zijn functie zal verliezen voor het doorgaand autoverkeer. Met de vrijgekomen ruimte, is er plek voor de fietssnelweg en de verdere ontwikkeling van het duinlandschap.

Het gemotoriseerd verkeer zou zo niet meer achter de duinen rijden op de Koninklijke Baan (N34), maar door het centrum van De Haan op de Nieuwe Rijksweg (N34). Dat heeft een sterke impact op de mobiliteit en leefbaarheid en daarom wordt een aparte studieopdracht gestart, naar de inrichting van de doortocht.

Technische onderzoeken

De onderzoekers bekijken hoe de Nieuwe Rijksweg er in de toekomst kan uitzien. Om dat te bepalen, moeten enkele onderzoeksvragen beantwoord worden:

  • Wordt de weg onder de grond gebracht, als tunnel? En is dat technisch haalbaar?
  • Hoe zit het met de bodemgesteldheid?
  • Kan er eventueel een ondergronds parkeerterrein komen?
  • Hoe moet de Nieuwe Rijksweg er bovengronds uitzien, als er een tunnel komt?
  • Als een tunnel niet kan, welke impact heeft dat dan op de veiligheid en doorstroming van het verkeer?
  • Als een tunnel niet kan, hoe zorgen we ervoor dat de mobiliteitssituatie geen sterke impact heeft op de leefbaarheid van de buurt?
  • ...

TIMING EN IMPACT?

Onderzoek vanaf voorjaar 2024

Het studiebureau voert in de komende weken enkele grondproeven uit: op een 4-tal locaties op het vermoedelijke tracé van de inrichting van de doortocht wordt er tot 20 meter diep geboord. Met deze boringen wordt de samenstelling van de bodem in kaart gebracht, net als het peil van het grondwater. Met deze boringen wordt het grondwaterpeil tijdens het verdere onderzoek ook opgevolgd.

Aan de hand van deze verzamelde informatie, worden er een aantal alternatieven voor de inrichting van de doortocht onderzocht.

Er wordt ook een kosten-batenanalyse uitgevoerd.

Ontwerpweek in oktober

Tijdens het verdere onderzoek gaan we ook in gesprek met de betrokken partijen, over veiligheid, mobiliteit en leefbaarheid. Daarvoor wordt er eind oktober 2024 een ontwerpweek georganiseerd.

Tijdens die ontwerpweek wordt ook informatie gedeeld over de alternatieven voor de inrichting van de doortocht, die het komende halfjaar worden onderzocht.