Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg spitsstrook richting Leuven (Leuven-Noord)

Hoe werkt een spitsstrook?

Hoe werkt een spitsstrook?

Status

Beëindigd

Weg

E314

Hoe werkt een spitsstrook? 

De spitsstrook is een extra rijstrook aan de rechterkant van de snelweg. Op drukke momenten zorgt de spitsstrook voor meer capaciteit, zodat het verkeer vlotter kan doorrijden. De dynamische borden boven de snelweg duiden aan wanneer een spitsstrook open is of niet.

Als de signalisatieborden gedoofd zijn doet de spitsstrook dienst als een pechstrook en mag ze niet gebruikt worden. 

Groene pijl: spitsstrook open

spitsstrook geopend
  • Gebruik de spitsstrook wanneer er een groene pijl op het bord staat. 
  • De spitsstrook doet dienst als de meest rechtse rijstrook. 
  • De spitsstrook gaat open tijdens spitsmomenten op weekdagen.
  • Ook bij evenementen kan de spitsstrook opengesteld worden. 
  • Bij een ongeval of een voertuig met pech op de spitsstrook wordt de spitsstrook meteen afgesloten.

Rood kruis: spitsstrook gesloten

spitsstrook gesloten
  • Een rood kruis duidt aan wanneer de spitsstrook gesloten is.
  • Dan is het verboden om over de spitsstrook te rijden. 
  • De spitsstrook doet dan dienst als pechstrook. 

Gele pijl: uitrit bereikbaar

uitrit
  • Je mag enkel over een gesloten spitsstrook rijden om een afrit te bereiken.
  • Dit mag alleen waar het staat aangeduid met een gele pijl op het bord.

Snelheidsbeperking

100
  • De borden geven aan hoe snel je mag rijden.
  • Ze worden afgewisseld met borden met een groene pijl.

Wat te doen bij pech?

pechhaven
  • Als de spitsstrook open is, is er geen pechstrook meer.
  • Autopech? Probeer een van de vluchthavens langs de weg te bereiken.
  • Lukt dat niet? Zet je wagen zo dicht mogelijk bij de vangrail op de spitsstrook. 
  • Zet je gevarendriehoek achter de auto en ga zelf met fluovest veilig achter de vangrail staan.

Waarom is een spitsstrook niet altijd open?

We gaan voor een efficiënt gebruik van onze wegen. Een spitsstrook zorgt voor extra capaciteit, maar alleen wanneer het echt nodig is. Een extra rijstrook heeft namelijk ook nadelen voor de veiligheid (hoe meer rijstroken, hoe meer kans op conflicten) en op het milieu (extra geluidshinder en extra uitstoot).

VIDEO: HOE WERKT EEN SPITSSTROOK?