Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg fietsoversteek op kruispunt Turnhoutsebaan x Heggebossenweg

Aanleg fietsoversteek op kruispunt Turnhoutsebaan x Heggebossenweg

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Weg

N127

Wegen en Verkeer wil op het kruispunt van de Turnhoutsebaan (N127) met de Heggebossenweg een fietsoversteekplaats inrichten, de fietspaden ernaartoe heraanleggen en de bushaltes ‘Heggebossenweg’ tot volwaardige haltes opwaarderen. 

Wat en waarom?

Situering

De Turnhoutsebaan (N127) verbindt Laakdal via Okselaar met Diest. De baan loopt bovendien dwars door natuurgebied, waardoor niet alleen inwoners maar ook toeristen er komen genieten van de natuur. Het kruispunt met de Heggebossenweg is een belangrijk knooppunt. In de buurt bevinden zich fietsroutes, wandelroutes en ook het ruiternetwerk. 

Het doel is om een opvallende oversteekplaats te voorzien, want bestuurders ervaren door de rechte weg en bomen een tunnelvisie. Fietsers moeten dan weer de weg schuin oversteken of kiezen om op de rijbaan, in de plaats van het vrijliggend fietspad erlangs, te fietsen. De parking is ook een conflictpunt, want daar delen wagens de ruimte met actieve weggebruikers. 

N127 Tessenderlo - Turnhoutsebaan x Heggebossenweg ontwerp @

Voor dit ontwerp zijn (is een) grondverwerving(en) nodig. De betrokken eigenaars worden gecontacteerd. 

Een opvallende oversteekplaats

De twee bestaande fietsoversteekplaatsen worden opgeheven. We kiezen voor één oversteekplaats, voor zowel fietsers als voetgangers. Punctuele verlichting zal deze oversteek extra in de kijker zetten. 

Aan de kant van de oneven huisnummers leggen we grotendeels gescheiden fietspaden aan. 

  • Ze zijn drie meter breed en aangelegd in asfalt. 
  • Door de aanleg van bushaltes en een lage haag zijn ze grotendeels gescheiden van de rijweg.
  • Het fietspad loopt langs de parking, die een nieuwe in- en uitrit krijgt aan de Turnhoutsebaan. Wagens delen niet langer de ruimte met fietsers en voetgangers. 

Aangenaam de bus nemen

Beide bushaltes worden toegankelijke haltes.

  • Perrons worden verhoogd aangelegd zodat het voor iedereen mogelijk is comfortabel in- en uit te stappen.
  • Blindegeleidetegels zijn er voor slechtzienden. 
  • Aan weerszijden zijn schuilhuisjes. 

De fietspaden (oostkant) liggen in een vloeiende beweging achter de bushalte, zodat wie uitstapt niet rechtstreeks op een voorbijrijdende fietser botst. 

Timing en impact?

Procedure

Voor deze werken is een omgevingsvergunning nodig, deze is aangevraagd. Nadien volgt het openbaar onderzoek. De startdatum van deze werken is dus nog niet in zicht.