Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg bijkomende halte voor sneldiensten aan P+R

Aanleg bijkomende halte voor sneldiensten aan P+R

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

E34

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bekijkt de mogelijkheden voor de inrichting van extra bushaltes ter hoogte van de P+R-zones aan afrit Oelegem (E34). Daarnaast bestuderen we de uitbreiding van de fietsenstallingen en de verbetering van de infrastructuur voor de actieve weggebruiker, alsook de opties om de capaciteit van de P+R's te vergroten.

Wat en waarom?

Aantrekkelijker maken openbaar vervoer over E34

Er rijden heel wat sneldiensten van De Lijn over de E34 tussen Turnhout en Antwerpen. Momenteel stopt geen enkele sneldienst in Oelegem. De inwoners van Oelegem en Ranst zijn vandaag aangewezen op een lange rit met de stopdienst door de Voorkempen om van en naar Antwerpen te geraken. Om het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief te maken voor de personenwagen, willen we in deze omgeving een halte voor de snelbus in realiseren. 

Ter hoogte van afrit Oelegem liggen reeds twee P+R-zones. De bijkomende halte zou ter hoogte van deze P+R’s worden aangelegd. Daarnaast bekijken we ook de uitbreiding van de fietsenstallingen en de verbetering van de infrastructuur voor de actieve weggebruiker. We onderzoeken eveneens de mogelijkheid om de capaciteit van de P+R’s te vergroten.

P+R Oelegem

Locatie van de haltes aan P+R Oelegem.

Project kadert in minder-hinder-maatregelen Oosterweel, realisatie modal shift en aanleg Hoppinpunt

AWV realiseert de herinrichting van P+R Oelegem in samenwerking met verschillende partners. Zo zorgt de gemeente Ranst voor aantrekkelijke fietspaden. Lantis ontwerpt fietsenstallingen in het kader van minder-hinder-maatregelen voor de Oosterweelverbinding. Daarnaast hebben Fastned en Allego de concessie verkregen om een aantal laadstations voor elektrische wagens in te richten op de P+R. Uiteraard is ook De Lijn een belangrijke partner in dit verhaal. Het hele project kadert eveneens in de realisatie van de modal shift. Op termijn wordt er een Hoppinpunt aangelegd.

Wat is de modal shift?

De modal shift is de verschuiving naar andere, duurzame vervoersmiddelen zoals het openbaar vervoer, de fiets en deelmobiliteit. Voor de P+R in Oelegem betekent dit concreet dat u ervoor kunt kiezen uw  wagen veilig te parkeren en vervolgens te kiezen voor carpoolen, een elektrische (deel)fiets of het openbaar vervoer om uw reis verder te zetten.

Over basisbereikbaarheid en Hoppin 

Met Hoppinpunten zorgen we dat reizigers vlot kunnen overstappen van het ene vervoermiddel op het andere. Hier komen verschillende vervoermiddelen samen, zoals trein, bus, tram, flexbus of deelsystemen. Maar ook uw eigen wagen of fiets, en deelwagens of -fietsen. Zo zorgt Hoppin voor meer flexibiliteit in verplaatsingen en combineert u makkelijker het openbaar vervoer met uw eigen auto of fiets, of met een deelsysteem. Hoppin groeit voortdurend. De komende jaren zal het aantal Hoppinpunten gestaag blijven groeien waardoor reizigers nog makkelijker vervoermiddelen zullen kunnen combineren. Hoppin stimuleert reizigers om vervoermiddelen te combineren om zo op hun bestemming te geraken. Door te informeren en te sensibiliseren over de verschillende alternatieven voor de wagen, wil Hoppin zo duurzame verplaatsingen stimuleren.

Meer info over Hoppin vindt u hier.  

 

Timing en impact?

Uitvoering ten vroegste 2025

Inmiddels is de omgevingsvergunning voor dit project ingediend. De gemeente Ranst organiseert een openbaar onderzoek. Wanneer de vergunning wordt goedgekeurd, stelt AWV een aannemer aan. De werken starten ten vroegste in 2025. Zodra we meer info hebben over de verdere timing van het project, kan u die terugvinden op deze webpagina.