Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg bijkomende halte voor sneldiensten aan P+R

Aanleg bijkomende halte voor sneldiensten aan P+R

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

E34

Wat en waarom?

Aantrekkelijker maken openbaar vervoer over E34

Er rijden heel wat sneldiensten van De Lijn over de E34 tussen Turnhout en Antwerpen. Momenteel stopt geen enkele sneldienst in Oelegem. De inwoners van Oelegem en Ranst zijn vandaag aangewezen op een lange rit met de stopdienst door de Voorkempen om van en naar Antwerpen te geraken. Om het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief te maken voor de personenwagen, willen we in deze omgeving een halte voor de snelbus realiseren. 

Ter hoogte van afrit Oelegem liggen reeds twee P+R-zones. De bijkomende halte zou ter hoogte van deze P+R’s worden aangelegd. Daarnaast bekijken we ook de uitbreiding van de fietsenstallingen en de verbetering van de infrastructuur voor de actieve weggebruiker. We onderzoeken eveneens de mogelijkheid om de capaciteit van de P+R’s te vergroten.

P+R Oelegem

Locatie van de haltes aan P+R Oelegem.

Project kadert in minder-hinder-maatregelen Oosterweel, realisatie modal shift en aanleg Hoppinpunt

AWV realiseert de herinrichting van P+R Oelegem in samenwerking met verschillende partners. Zo zorgt de gemeente Ranst voor aantrekkelijke fietspaden. Lantis ontwerpt fietsenstallingen in het kader van minder-hinder-maatregelen voor de Oosterweelverbinding. Daarnaast hebben Fastned en Allego de concessie verkregen om een aantal laadstations voor elektrische wagens in te richten op de P+R. Uiteraard is ook De Lijn een belangrijke partner in dit verhaal. Het hele project kadert eveneens in de realisatie van de modal shift. Op termijn wordt een Hoppinpunt aangelegd.

Wat is de modal shift?

De modal shift is de verschuiving naar andere, duurzame vervoermiddelen zoals het openbaar vervoer, de fiets en deelmobiliteit. Voor de P+R in Oelegem betekent dit concreet dat u ervoor kan kiezen uw  wagen veilig te parkeren en vervolgens te kiezen voor carpoolen, een elektrische (deel)fiets of het openbaar vervoer om uw reis verder te zetten.

Hoppin: een initiatief van de Vlaamse overheid

Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen investeert daarom in voldoende mobiliteitsaanbod, in veilige (fiets)infrastructuur en in Hoppinpunten waar de reiziger vlot van het ene op het andere vervoermiddel overstapt. Zo wil Vlaanderen een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen zoals luchtvervuiling en files, en inzetten op de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze steden en gemeenten.

Hoppin wil iedereen die zich in Vlaanderen verplaatst, zowel professioneel als in de vrije tijd, inspireren en verleiden om zijn mobiliteitsgedrag in vraag te stellen. Daarom gidst Hoppin de Vlaming doorheen duurzame mobiliteitsoplossingen en –initiatieven, zowel van de overheid als van private partners. 

Meer info over Hoppin

Timing en impact?

Uitvoering ten vroegste zomer 2025

De omgevingsvergunning voor dit project is afgeleverd. We starten momenteel de procedure op om een aannemer aan te stellen. De werken duren in totaal 60 werkdagen en starten ten vroegste vanaf de zomer van 2025. We werken in drie fases.

Tijdens de werkzaamheden blijft doorgaand verkeer op de Zandhovensteenweg mogelijk via tijdelijke verkeerslichten. Fietsers volgen lokaal een omleiding via het fietspad ter hoogte van de Hallebaan - zijtak Zandhovensteenweg. De ingrepen hebben ook een impact op de bereikbaarheid van het op- en afrittencomplex Oelegem [19]. Wanneer we werken aan de zuidzijde van de P+R parking, zijn de oprit richting Antwerpen en de afrit komende van Antwerpen afgesloten. Tijdens de werken aan de noordzijde zijn de oprit richting Eindhoven/Turnhout en de afrit komende van Eindhoven/Turnhout niet toegankelijk. Tijdens de asfalteringsfase, die twee werkdagen duurt, is het volledige op- en afrittencomplex afgesloten. Verkeer op de E34 volgt een omleiding via complex Wommelgem [18] of complex Zoersel [20].

Zodra een concrete planning van de werken bekend is, kan u die terugvinden op deze webpagina.