Overslaan en naar de inhoud gaan

Dynamisch signalisatie

RSS

Dynamische rijstrooksignalisatie

Om weggebruikers op de weg snel te kunnen informeren en geleiden, zetten de verkeersleiders dynamische signalisatie in, onder meer rijstrooksignalisatie (RSS). Boven elke rijstrook hangt een apart led bord dat aangepaste informatie toont in functie van de lokale verkeerssituatie (groene pijl, verlaagde maximumsnelheid, rood kruis, verdrijvingspijl). Wordt de verkeersstroom plots verstoord, bijvoorbeeld door een abrupte rembeweging, dan wordt de maximumsnelheid op de RSS verlaagd om de verkeerssituatie veilig te houden en filestaartaanrijdingen te voorkomen. De RSS werkt volautomatisch op basis van meetlussen in het wegdek, maar bij incidenten en wegenwerken nemen de verkeersleiders de aansturing over. Via de RSS worden ook spitsstroken en busbanen bediend: een groene pijl betekent dat de strook open is, bij een rood kruis mag er geen verkeer op.

VMS

Dynamische tekstborden

Dynamische tekstborden (VMS, Variable Message Signs) zijn grote informatiepanelen die op portieken boven of naast de snelweg tekstboodschappen afficheren (vaak in combinatie met een icoon). Het kan gaan om waarschuwingen voor files en/of routeadvies. Wanneer er niets dringends te melden is, tonen ze vaak reistijdinformatie. De tekstborden bevinden zicht meestal op knooppunten. Aangezien weggebruikers daar nog van snelweg kunnen veranderen, zijn tekstborden ideaal om omleidingen te promoten en het verkeer zo weg te houden van files. Zo helpen de tekstborden om het verkeer te geleiden en te spreiden in een ruimer gebied.