Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe fietsvoorzieningen Molenweg

Nieuwe fietsvoorzieningen Molenweg

Algemeen Overzicht

Datum

Status

In studie

Provincie

Limburg

Plaats

Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt op termijn werk van een vernieuwing van de fietsvoorzieningen van de Molenweg (N753) in Tongeren. Het projectgebied beslaat de zone tussen de aansluiting met de Noordoostelijke Omleidingsweg (fase 1) aan de Henisstraat/Bodemweg, en het kruispunt met de Baversstraat (N758) en Noordoostelijke Omleidingsweg (fase 2). 

WAT EN WAAROM?

Ontbrekende schakel voor fietsers 

Om het doorgaand en zwaar verkeer weg te houden uit het centrum van Tongeren worden er de komende jaren omleidingswegen gerealiseerd rondom het centrum van Tongeren. 

In 2018 werd reeds een eerste gedeelte van de noordoostelijke omleidingsweg rond Tongeren gerealiseerd. De dorpskern van Henis, een deelgemeente van Tongeren, werd hiermee ontlast doordat er een einde gemaakt werd aan het sluipverkeer.

Concreet werd er een geheel nieuw stuk weg aangelegd tussen het kruispunt van de N730 met de N753 (Nieuwe Steenweg) en het kruispunt van de Molenweg met de Henisstraat en Bodemweg. Hierdoor zijn de N730 en N758 nu met elkaar verbonden.

In deze zone zijn nu vrijliggende enkelrichtingsfietspaden aanwezig vanaf het kruispunt van de N730 met de N753 tot het kruispunt van de Molenweg met de Henisstraat en Bodemweg. Hier is ook een dubbelrichtingsfietsoversteekplaats aangebracht.

Het vervolg van de Molenweg tot aan de Baversstraat is nog niet voorzien van conforme fietsvoorzieningen. Daarover gaat dit project. 

 

Startnota: de principes bepaald

In een startnota werden de grote principes vastgelegd voor de toekomstige vernieuwing van de fietsvoorzieningen langs de Molenweg.

Het is de intentie van de partners om het nieuwe wegprofiel zoveel als mogelijk te laten aansluiten op de bestaande grenzen van het openbaar domein. Dit neemt niet weg dat om grondverwervingen noodzakelijk zullen zijn.  

De grote ontwerpprincipes werden in 2022 als volgt door de projectpartners bepaald: 

  • Dubbelrichtingsfietspad aan de zuidkant van de Molenweg
    • dus geen fietspad aan noordkant Molenweg
  • Kruising met de spoorweg: bouw van fietstunnel onder spoorweg
  • Kruispunt Baversstraat x Molenweg x Noordoostelijke Omleidingsweg (fase 2) wordt hierop aangepast met dubbelrichting fietsoversteek. 

In het concrete technische ontwerp zal rekening gehouden worden met de toegang tot aangelegen (landbouw)percelen. 



 

WAAR STAAN WE NU?

Naar concrete uitvoeringsplannen

In 2022 werd door de projectpartners een startnota goedgekeurd met de grote principes van de toekomstige vernieuwing.

Rond de zomer 2023 werd een studieopdracht opgestart voor de opmaak van de projectnota met het concrete ontwerp. Hier wordt ook duidelijk wat de grenzen van het project zullen zijn op vlak van eigendomstoestanden. 

Ten vroegste in de loop van 2024 zullen gesprekken starten met eigenaars die betrokken zijn. De kans is reëel dat verwerving van gedeelten van (landbouw)gronden nodig zal zijn. 

De uitvoering van de eerste werken op het terrein is afhankelijk van de voortgang van de procedures (grondverwervingen, omgevingsvergunning, coördinatie werken,...).