Beschermd erfgoed: Oud en nieuw laten samenwerken
De zoektocht naar een aannemer die de renovatie van de liften kan uitvoeren, was niet evident. Dat komt omdat de liften, net zoals de rest van de Sint-Annatunnel, geklasseerd zijn als monument en bouwkundig erfgoed.
De renovatiewerken zijn niet te vergelijken met een klassieke vernieuwing van een liftinstallatie. De aannemer zal de oudere elektromechanische onderdelen volledig restaureren en deze zullen dan aangestuurd worden door moderne elektrische omvormers en microcomputers. Oud en nieuw werkt samen om een betrouwbare liftinstallatie aan te bieden, met respect voor het historisch kader van de voetgangerstunnel.
Wat houden de werken precies in?
De bestaande elektrische (historische) motoren worden gerestaureerd, waarna ze door moderne elektrische omvormers worden aangestuurd. Daarnaast wordt de volledige veiligheidskring van de liftinstallaties gemoderniseerd. We voorzien de liftkooi van indirecte LED-verlichting en installeren nieuwe bedieningsknoppen en informatiepanelen. Ten slotte wordt ook het uitzicht van de liftkooi en liftdeuren aangepakt. Het plaatwerk wordt ter plaatse gezandstraald en vervolgens opnieuw geschilderd zodat de liften straks weer fris ogen.
Van de totaalrenovatie zal weinig zichtbaar zijn omdat de werken voornamelijk achter de schermen plaatsvinden in de technische ruimtes en liftschachten. Aan het zichtbare gedeelte van de liften verandert weinig tot niets.
5 + 1 maand per lift
De werken nemen per liftinstallatie ongeveer vijf maanden in beslag. Hoewel er regelmatig gelijktijdig aan beide liftinstallaties gewerkt zal worden, is het om technische redenen niet mogelijk om de restauratiewerken volledig simultaan uit te voeren op beide oevers.
Na afronding van de werken wordt telkens een intensieve testperiode van één maand voorzien om mogelijke kinderziektes op te vangen. De aannemer zal gedurende de testperiode ook dagelijks aanwezig zijn om snel in te grijpen indien nodig.
De renovatie gaat op 10 januari 2022 van start op linkeroever. Als alles vlot verloopt, kunnen we de lift op linkeroever tegen de zomer opnieuw in dienst nemen. Tegen eind december 2022 moet dan ook de lift op rechteroever opnieuw beschikbaar zijn en is de Sint-Annatunnel opnieuw maximaal toegankelijk voor alle gebruikers.
Beperkte hinder voor de tunnelgebruikers
De restauratiewerken gebeuren voornamelijk achter de schermen en zullen dus niet echt zichtbaar zijn. De liften zijn om veiligheidsredenen al enkele maanden buiten dienst. De werken zullen dus nauwelijks extra hinder veroorzaken voor de tunnelgebruikers.
De roltrappen blijven permanent ingeschakeld. Om de gebruikszekerheid te kunnen garanderen tijdens deze periode, zullen er geregeld nog onderhoudswerken aan de roltrappen nodig zijn.