De renovatie van de lift op linkeroever nadert stilaan de eindmeet. Eind juni gingen de opfrissingswerken van start. De liftkooi en deuren werden opnieuw in de verf gezet. Ze kregen terug de oorspronkelijke kleur, zoals bij de opening in 1932.
Oude verflagen verwijderen met ijsstraaltechniek
Ter voorbereiding zijn eerst de oude verflagen verwijderd. Dit gebeurde met een nieuwe techniek: ijsstralen. Hierbij wordt droogijs met een temperatuur van ongeveer -78°C met een hoge snelheid op het te behandelen oppervlak geprojecteerd. De oude verf wordt bij wijze van spreken bevroren en valt eenvoudig naar beneden.
Stratigrafisch onderzoek om kleur te bepalen
Ter voorbereiding op de verfwerken voerde een archeoloog een stratigrafisch onderzoek uit in de Sint-Annatunnel. Dat is een kleurenonderzoek van alle geschilderde onderdelen waarbij de verschillende verflagen worden blootgelegd. De archeoloog kon 11 verschillende verflagen blootleggen. De oudste verflaag diende – samen met onderzoek in het uitgebreide fotoarchief – als basis om de verfkleur te bepalen die we nu zullen gebruiken om de lift in ere te herstellen.