Overslaan en naar de inhoud gaan

Zwart punt Mechelen definitief verleden tijd

Zwart punt Mechelen definitief verleden tijd

De ingrijpende herinrichting van het kruispunt van de R6 met de Antwerpsesteenweg (N1) in Mechelen is zo goed als afgerond. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters heeft zaterdag eigenhandig de laatste meters asfalt van het nieuwe kruispunt met een pletwals aangebracht. Tegen maandagavond gaat het kruispunt volledig open en is er geen verkeershinder meer. Met de heraanleg van dit kruispunt verdwijnt in minder dan twee jaar tijd een tweede gevaarlijk zwart punt in de Mechelse regio. Eerder werd al een gelijkaardig viaduct gebouwd aan het kruispunt van de R6 met de Liersesteenweg (N14). Nu het verkeer op de R6 zowel over de Antwerpse- als de Liersesteenweg wordt geleid, moet het verkeer in de regio een stuk vlotter en veiliger worden.



Oplossing voor gevaarlijk kruispunt

Het kruispunt van de R6 en de Antwerpsesteenweg stond bekend als een gevaarlijk kruispunt waar geregeld zware ongevallen gebeurden. In maart vorig jaar startte het Agentschap Wegen en Verkeer met ingrijpende infrastructuurwerken om het kruispunt veiliger en vlotter te maken.

Net als aan het nabijgelegen kruispunt met de Liersesteenweg, werd een brug gebouwd zodat doorgaand verkeer op de R6 voortaan over de steenweg wordt geleid. Dat vermindert het aantal conflicten tussen verkeersstromen en maakt het verkeer vlotter en veiliger. Ook het kruispunt onder de brug werd volledig hertekend. Het kruispunt werd uit elkaar getrokken waardoor er enkel voor en na de brug nog een uitwisseling van verkeer is met de op- en afritten naar de R6. Deze uitwisseling wordt geregeld door verkeerslichten die maximaal conflictvrij geregeld zijn. Samen met de kortere oversteekplaatsen en de nieuwe bredere fietspaden zorgt het voor een veel veiligere en comfortabelere fietservaring.

Nabij het kruispunt met de Antwerpsesteenweg werd ook een fietstunnel onder de R6 aangelegd. De fietstunnel biedt fietsers en voetgangers een veilige en aangename verbinding tussen Mechelen en Walem. In de toekomst zal de fietstunnel aansluiten op een nieuw fietspad naar Sint-Katelijne-Waver en zo als belangrijke schakel fungeren van een nieuwe fietsas tussen Mechelen en Sint-Katelijne-Waver.

 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters:  “Ik ben blij dat wij nu iets meer dan één jaar na de opstart van de werken en dit in Coronatijden dit project afgewerkt hebben. Voor de hele omgeving is dit een project waar al lange tijd werd naar uitgekeken. Hiermee wordt het laatste gevaarlijke punt van de historische lijst van 2002 op Mechels grondgebied weggewerkt.”

 

Alexander Vandersmissen, burgemeester van Mechelen, treedt de minister hierin bij: "Als stadsbestuur zijn we heel blij met de realisatie van dit project! Eindelijk verdwijnt dit zwarte kruispunt definitief uit onze stad. Voor de veiligheid en vlotheid van het verkeer rond onze stad is dit zonder overdrijven een reuzenstap vooruit en daarmee ook een belangrijke verwezenlijking binnen ons speerpunt mobiliteit. Dit project versterkt bovendien onze grootste economische troef: ons locatievoordeel en vlotte bereikbaarheid."

 

"Dit is een goede zaak voor de verkeersveiligheid en mobiliteit", zegt Katelijns schepen van Mobiliteit Eric Janssens. "Vanuit onze gemeente hebben we vele jaren aangedrongen om dit kruispunt, waar verschillende zware ongelukken gebeurd zijn, aan te pakken. We zijn dan ook verheugd dat het Agentschap Wegen en Verkeer deze realisatie tot een goed einde gebracht heeft."

 

Na maandag geen hinder meer

Vandaag, zaterdag 6 juni, werden de asfalterings- en belijningswerken grotendeels afgerond. Enkel langs de noordkant van het kruispunt moet nog een stuk toplaag asfalt aangebracht worden. Vanaf maandagochtend 8 juni wordt de R6 opnieuw vrijgegeven in beide richtingen. Het kruispunt onder de brug gaat langs de zuidkant dan ook open. De noordkant van het kruispunt blijft nog afgesloten tot maandagavond.

Na de opening van het kruispunt maandag zal de aannemer her en der nog kleine afwerkingen uitvoeren, maar dit gebeurt zonder hinder voor het verkeer.

 

Brug- en tunnelweetjes

Net als zijn broertje  aan de Liersesteenweg is het viaduct aan de Antwerpsesteenweg geen doorsneebrug. Vanuit de zorg om de brug landschappelijk zo goed mogelijk in te passen is niet gekozen voor een klassieke brug met pijlers en ligbalken, maar voor een integraalbrug. Deze brug laat een slankere constructie toe waardoor de dikte van het brugdek herleid wordt van 3 meter tot minimum 1 meter. Dat zorgt ervoor dat de bruggen ook aangenaam zijn om naar te kijken en zoveel mogelijk opgaan in de omgeving. Een bijkomend voordeel is bovendien dat deze brug door het ontbreken van brugvoegen ook zeer stevig en onderhoudsvriendelijk is.

 

Enkele cijfers:

 

Bouw van de brug:

  • 50 funderingspalen in gewapend beton
  • 420 ton wapeningsstaal
  • 2.600 kubieke meter beton

Fietstunnel:

  • 650 kubieke meter beton
  • 98 ton wapeningsstaal

Grondophoging:

  • 94.200 kubieke meter

 

Kostprijs voor dit kruispunt: 11 miljoen euro.