Overslaan en naar de inhoud gaan

Wijziging verkeerssituatie ter hoogte van tijdelijk herstelde brugvoeg op het viaduct van Merksem (R1)

Wijziging verkeerssituatie ter hoogte van tijdelijk herstelde brugvoeg op het viaduct van Merksem (R1)

Inname tweede rijstrook van rechts, richting Nederland

Tijdens de nacht van 5 op 6 oktober 2022 wijzigt de verkeerssituatie op het viaduct van Merksem, op de Antwerpse ring (R1) richting Nederland. Eind september werd een noodherstelling uitgevoerd aan één van de brugvoegen, in afwachting van een definitieve herstelling. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) volgt het gedrag van de voeg sindsdien van dichtbij op met doorgedreven technische inspecties. Een laatste inspectie heeft aangetoond dat het aangewezen is om de verkeerssituatie opnieuw bij te sturen, om de impact van de zware verkeersdruk op de voeg beter onder controle te houden. Een aannemer zal daarom in opdracht van AWV de tweede rijstrook van rechts, ter hoogte van de tijdelijk herstelde brugvoeg, afsluiten. Verkeer kan blijven rijden op de R1 over de twee linkse rijstroken en de uiterst rechtse rijstrook. 

Vanaf 23u30, tijdens de nacht van 5 op 6 oktober, zal een aannemer de verkeerssituatie op het viaduct van Merksem (R1) wijzigen, ter hoogte van het sportpaleis. Op die manier tracht AWV de druk op de tijdelijk herstelde voeg zo goed mogelijk te beheersen in afwachting van een definitieve herstelling. Tijdens de nachtelijke ingreep zal het verkeer richting Nederland enkel over de meest rechtse rijstrook kunnen passeren. De nieuwe verkeerssituatie, met een afgesloten tweede rijstrook van rechts, treedt in werking vanaf de ochtend van 6 oktober rond 05u00. Het verkeer zal de brugvoeg vanaf dan passeren over drie rijstroken: de twee meest linkse en de uiterst rechtse rijstrook.

Op het viaduct blijft ook na de aanpassing een snelheidsbeperking gelden van 70 km/u, vanaf de afrit van Deurne tot de afrit van Merksem. Door die snelheidsbeperking te respecteren, helpen de weggebruikers om de druk op de brugvoeg te temperen. Om ter hoogte van de voeg een snelheidsremmend effect te creëren, is de meest linkse rijstrook al een poosje afgesloten op het viaduct, tot een 150-tal meter voor de brugvoeg. Dat blijft ook na de aanpassing zo. Er werd intussen ook een snelheidscamera geïnstalleerd om de naleving van de snelheidscontrole te bewaken. 

De actuele verkeersinformatie over het verkeer op de Antwerpse ring is steeds beschikbaar op www.verkeerscentrum.be.

Grondige vernieuwing in voorbereiding

De brugvoeg is oud en aan een volledige vernieuwing toe. Ingenieurs en bruginspecteurs van AWV bekijken de voeg dagelijks en inspecteren daarbij zowel de boven- als onderkant. Die grote nadruk op technische controles laat toe om kort op de bal te spelen en heel gericht maatregelen te nemen. De nieuwe wijziging is daar een voorbeeld van.

De structurele herstelling van de brugvoeg is in voorbereiding. AWV bestelde daarvoor een compleet nieuwe voeg. Van zodra de noodzakelijke constructietekeningen klaar zijn, gaat de nieuwe voeg in productie. De fabrikant liet onlangs weten dat levertermijn voor die nieuwe voeg echter oploopt, waardoor ze wellicht pas in januari beschikbaar zal zijn. AWV doet er in afwachting van de herstelling alles aan om het viaduct van Merksem richting Nederland maximaal open te houden in alle veiligheid. De snelheidsbeperking van 70 km/u, over een afstand van ongeveer twee kilometer, is in dat kader een belangrijke voorwaarde. AWV blijft de situatie nauwgezet opvolgen.