Overslaan en naar de inhoud gaan

Werken op Staatsbaan/Diestsesteenweg volledig afgerond

Werken op Staatsbaan/Diestsesteenweg volledig afgerond

Werken op Staatsbaan/Diestsesteenweg volledig afgerond

De heraanleg van de Staatsbaan/Diestsesteenweg (N2) in Tielt-Winge en Bekkevoort is klaar. Begin september werd het deel op grondgebied Bekkevoort al opengesteld, en sinds afgelopen vrijdag kan ook het verkeer op de Diestsesteenweg in Tielt-Winge weer vlot in beide richtingen doorrijden. Over een traject van 4,2 kilometer van aan de Blerebergstraat tot de Robbesrodestraat werd de gewestweg tussen Leuven en Diest zowel ondergronds als bovengronds vernieuwd.  

Steenweg vrijdag opengesteld

Afgelopen vrijdag werd de rijweg opnieuw opengesteld voor verkeer in beide richtingen. Wie met de auto van Leuven naar Diest rijdt, moet dus niet langer omrijden. Ook de vervanghaltes van De Lijn werden geschrapt, want bussen volgen weer het traject langs de steenweg. Alle verkeerssignalisatie op de omliggende gemeentelijke wegen is ondertussen weggehaald.

Gescheiden riolering en aanleg regenwaterbekken

Ondergronds werd conform de Europese regelgeving en gefinancierd door Aquafin en Fluvius een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd zodat huishoudelijk afvalwater en regenwater apart worden afgevoerd. In de zone tussen de Blerebergstraat en de Oude Tiensebaan is een bufferbekken voor regenwater aangelegd dat de kans op wateroverlast verkleint. Daarvoor zijn er over het 4,2 kilometer lange traject grote rioleringsbuizen ingebracht waar mogelijk, onder het fietspad of onder de rijweg.  

Nieuwe rijwegindeling en bredere fietspaden

Bovengronds maakte de betonnen rijweg plaats voor een gewestweg in asfalt en kreeg de weg een nieuwe indeling van drie naar twee rijstroken: één richting Leuven en één richting Diest. Het maakt de steenweg overzichtelijker en smaller. De afstand tussen doorrijdend auto- en vrachtverkeer en de woningen naast de weg is ook groter. De vrijgekomen ruimte werd daarnaast gebruikt om bredere fietspaden aan beide kanten van de weg aan te leggen. Autoverkeer en fietsers worden van elkaar gescheiden door een veiligheidsstrook in asfalt. Tussen de Oude Tiensebaan en de Robbesrodestraat is die veiligheidsstrook een groene berm.

Gebruiksvriendelijk openbaar vervoer met toegankelijke bushaltes

Langs het traject zijn tot slot negen bushaltes vernieuwd tot comfortabele haltehavens die voor alle gebruikers van het openbaar vervoer vlot toegankelijk zijn. Bij een haltehaven stopt de bus niet op, maar naast de rijbaan. Elke bushalte is uitgerust met een fietsenstalling en de fietspaden lopen achter de haltes door, zodat fietsers veilig kunnen doorrijden.