Overslaan en naar de inhoud gaan

Werken Leonardtunnel: nog veel hinder, zeker tot eind oktober

Werken Leonardtunnel: nog veel hinder, zeker tot eind oktober

Op de ochtend van 21 mei stelde het Agentschap Wegen en Verkeer na het tweede ‘vijzelweekend’ de tunnel van de ring opnieuw open voor het verkeer - om vijf uur 's ochtends, om precies te zijn. Nu de vijzelwerken van de Leonardtunnel, waarbij de steunpunten tussen de tunnel van de ring (R0) en de tunnel van de E411 vervangen werden, succesvol afgerond zijn, geeft het Agentschap Wegen en Verkeer graag nogmaals een overzicht van de hinder waar de automobilisten de komende maanden rekening mee moeten houden. Met nog drukke maanden met veel files voor de boeg, herhaalt het Verkeerscentrum nog eens haar advies om zoveel mogelijk gebruik te maken van de alternatieven voor de auto. 

Overzicht van de hinder tot eind december

Planning van de werken

Binnenring: nog veel hinder tot eind oktober

Vanaf 1 juli geeft Wegen en Verkeer de vloerplaten van de tunnel van de ring een grondig onderhoud - eerst de vloerplaat van de binnenring, dan die van de buitenring. Het verkeer dat vanuit Zaventem komt en richting Herrmann Debroux (Oudergem) of richting Namen wil rijden, zal dan opnieuw - zoals in de toestand zonder werken - over twee rijstroken rijden. Maar het verkeer dat richting Waterloo rijdt zal al die tijd (van 1 juli tot eind oktober) maar over één rijstrook kunnen rijden. Dat zal de doorstroming bemoeilijken voor al het verkeer dat vanuit Zaventem komt. 

Van 1 juli tot en met eind oktober wordt het verkeer van de binnenring bovengronds omgeleid:

Situatie 1 juli tot eind augustus: verkeer buitenring door ‘eigen’ koker'

Situatie eind augustus tot en met eind oktober: verkeer buitenring door koker binnenring

Verbinding buitenring - Herrmann Debroux: drie omleidingen vanaf 1 juli

Terwijl Wegen en Verkeer de vloerplaat van de buitenring aanpakt (zie plannetje hier net boven), wordt het verkeer van de buitenring door de tunnel van de binnenring geleid. Dat zal weinig tot geen bijkomende hinder met zich meebrengen. Wat wel hinder zal veroorzaken, is het afsluiten van de verbinding buitenring - Herrmann Debroux. Dat verkeer zal moeten omrijden via drie verschillende routes, afhankelijk van de bestemming. De bestuurders zullen de buitenring in Groenendaal kunnen verlaten, ofwel rechtsomkeer maken aan het Vierarmenkruispunt en alsnog via de binnenring de E411 richting Herrmann Debroux nemen, ofwel doorrijden tot aan het Vierarmenkruispunt en daar via de Tervurenlaan naar hun bestemming rijden. Die situatie blijft in voege tot eind oktober.

Pendelaar? Gebruik de alternatieven

Het Verkeerscentrum raadt ondertussen de pendelaars aan om - ook tijdens de zomermaanden, zie hierboven -  de ruime omgeving van het Vierarmenkruispunt zoveel mogelijk te vermijden, door gebruik te maken van de alternatieven: openbaar vervoer (trein/bus), de fiets, de P&R-parkings en de carpoolparkings. De NMBS heeft sinds 13 mei, naar aanleiding van de renovatie van de Leonardtunnel, haar dienstverlening uitgebreid op de lijn tussen Nijvel en Brussel-Luxemburg: 

  • twee extra treinen naar Brussel vanuit Nijvel (vertrek in Nijvel om 6.40 uur en 7.40 uur) 
  • twee extra treinen naar Nijvel vanuit Brussel (vertrek in Brussel-Luxemburg om 17.28 uur en 18.28 uur)

Handig overzicht van de alternatieven

Dag en nacht werken

De afgelopen weken hebben we het verouderde beton aan de zijwanden ‘weggeschoten’ met robots. Bij die werken vliegen de stukken beton in het rond. Dat kon dus alleen maar ‘s nachts gebeuren, wanneer de tunnel afgesloten was en er geen verkeer langs de werfzone reed. 

Wegen en Verkeer heeft trouwens sinds de start van de werken in april 2023 zowat alle werken ‘s nachts gedaan, om de hinder voor het verkeer te beperken. 

Sinds begin mei werken we regelmatig ook overdag, als de aard van de werken het toelaat. Het plaatsen van nieuwe wapening in de zijwanden aan de toegangen van de binnenring, bijvoorbeeld, zal niet alleen ‘s nachts maar ook overdag gebeuren. Dat werk gebeurt van bovenaf met behulp van kleine kranen, zonder dat het verkeer in de tunnel gehinderd wordt.

Situatie binnenring sinds 15 maart: in deze fase waren we de muur nog aan het afbreken - dat kon overdag niet gebeuren, want dan rijdt er verkeer door de tunnel