Voorbereidende werken voor intelligente verkeerslichten van start
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakt op verschillende plaatsen in Vlaanderen verkeerslichten klaar om later dit jaar intelligent te functioneren. Intelligente verkeerslichten spelen in op het verkeer waardoor het veiligeren vlotter wordt met minder uitstoot.
Intelligente verkeerslichten (kortweg iVRI’s) communiceren met andere verkeerslichten én met weggebruikers. Via een navigatieapp maak je je automatisch kenbaar vanop afstand. “Door onze infrastructuur intelligent te maken, zetten we een grote stap vooruit richting een verkeersveiliger Vlaanderen,” benadrukt Lydia Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit. Het verkeerslicht kan het verkeer afwegen en kijken wie er voorrang krijgt, afhankelijk van het type weggebruiker en de situatie op het kruispunt.
Optimale groentijden
Intelligente lichten verbeteren de verkeersstroom door te berekenen hoe lang elke weggebruiker groen nodig heeft. Die groentijden hangen af van het type weggebruiker, de locatie en de actuele verkeerssituatie.
Tijdens een drukke ochtendspits kan op hetzelfde kruispunt de lichtenregeling anders zijn dan op een rustige zondagochtend. Nood- en hulpdiensten krijgen steeds prioriteit: als zij komen aanrijden met zwaailichten en sirene, krijgt hun rijrichting automatisch groen.
Voor andere weggebruikers wordt gewogen wie voorrang krijgt. Welk gewicht er aan een type weggebruiker wordt toegekend, bepaalt de lokale wegbeheerder per kruispunt. Zo kan een groep vooraf aangemelde fietsers of schoolkinderen een voordelige lichtenregeling krijgen, of kunnen vrachtwagens op toegangswegens tot havens beter doorstromen zodat de uitstoot vermindert.
Ook krijg je via de app informatie over de verkeerssituatie op je route, zoals wachttijden tot groen, naderende hulpdiensten en zelfs snelheidsadvies, zodat de weggebruiker zijn snelheid kunnen aanpassen en het kruispunt veilig en energie-efficiënt kan oversteken.
Voorbereidende werken van start
“Vandaag staan we aan de start van de uitrol van zo’n 250 locaties met intelligente verkeerslichten over heel Vlaanderen. De locaties worden bepaald samen met onder andere de vervoersregio’s en de lokale besturen,” zegt minister Peeters. Op 20-tal kruispunten zijn er voorbereidende werken om gewone verkeerslichten om te bouwen tot intelligente versies. Denk aan locaties als Hasselt, Mol, Gent en Roeselare. Hier zie je een overzichtskaart van alle werken.
De werken die vandaag gebeuren zijn een technische voorbereiding. Dit najaar volgt de installatie van de software die ervoor zorgt dat de lichten connecteren met apps van weggebruikers om zo intelligent te kunnen werken.
Onderdeel van innovatieprogramma Mobilidata
Intelligente verkeerslichten zijn een belangrijk onderdeel van het Vlaamse Mobilidata-programma dat - ondersteund door imec - het verkeer in Vlaanderen veiliger, vlotter en duurzamer wil maken door vernieuwende technologische mobiliteitsoplossingen.
Het Vlaamse verkeerslandschap verbeteren, vraagt veel expertise en een hechte samenwerking, ook met een aantal private partijen. Hilde Crevits, viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Innovatie wil marktinnovatie aanwakkeren: “Innovatie biedt ons enorme mogelijkheden om stappen vooruit te zetten, ook op vlak van mobiliteit en verkeersveiligheid. De intelligente verkeerslichten zijn een eerste stap om ons niet allen vlotter, maar ook duurzamer en veiliger door het verkeer te loodsen. Dit is slechts de eerste stap. Slimme communicatie tussen verschillende weggebruikers en uitwisselen van data kunnen nog grote voordelen bieden. Dankzij ondermeer de expertise van imec en de ondersteuning die we vanuit VLAIO bieden, kunnen we het verkeer in Vlaanderen een pak veiliger maken.”