Overslaan en naar de inhoud gaan

vlotter openbaar vervoer in Grimbergen dankzij aanleg busbaan

vlotter openbaar vervoer in Grimbergen dankzij aanleg busbaan

Op 24 januari start het Agentschap Wegen en Verkeer met werken op de Brusselsesteenweg (N202) in Grimbergen. “Ten noorden van het kruispunt met de Spaanse Lindebaan wordt een busbaan van ongeveer 300 meter aangelegd in de rijrichting van Brussel. De bussen richting centrum Brussel zullen op die manier vlotter langs het drukke kruispunt met de Spaanse Lindebaan en de Grimbergsesteenweg kunnen rijden en daardoor stipter aankomen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Tijdens de werken zal de verkeershinder beperkt blijven, aangezien de werken voornamelijk naast de rijweg worden uitgevoerd. Als alles volgens plan verloopt, duren de werken tot eind maart.  

Vrije busbaan voor veelgebruikte pendelroute 

De Brusselsesteenweg in Grimbergen is samen met de Sint-Annalaan een vaste pendelroute voor heel wat mensen die zich van en naar Brussel verplaatsen voor hun werk. Op drukke momenten tijdens de ochtend- en avondspits kunnen de wachttijden aan onder meer het kruispunt van de Brusselsesteenweg met de Spaanse Lindebaan en de Grimbergsesteenweg snel oplopen. “Een nieuwe, aparte busbaan zorgt voor vlotter openbaar langs deze flessenhals. Bussen hoeven niet meer langer aan te schuiven met het andere gemotoriseerde verkeer, waardoor de doorstroming en de stiptheid aanzienlijk verbetert”, duidt minister Peeters.

 
Busbaan ter hoogte van voormalige trambedding

De nieuwe busbaan wordt naast de Brusselsesteenweg aangelegd in de rijrichting van Brussel, ter hoogte van de voormalige trambedding. De aparte busstrook zal starten waar de berm tussen de weg en de voormalige trambedding breed genoeg is en loopt tot aan de bestaande bushalte ‘Spaanse Linde’. Tijdens de werken plaatst Wegen en Verkeer ook een bushokje aan diezelfde halte. Om niet in conflict te komen met de fietsers naast de Brusselsesteenweg, wordt de busbaan aangelegd op ongeveer 4 meter afstand van het vrijliggend fietspad.

 
Doorgaand verkeer op Brusselsesteenweg altijd mogelijk

Omdat de werken grotendeels buiten de rijweg gebeuren, kan het autoverkeer op de Brusselsesteenweg altijd in beide richtingen doorrijden. In principe wordt er gewerkt met versmalde rijstroken en een verminderde snelheid van 30 km/u langs de werfzone. Fietsers en voetgangers worden omgeleid naar de overkant van de rijweg aan de kant van de bebouwing. De werken starten op maandag 24 januari en duren ongeveer twee maand. Volgens de huidige planning worden eind maart de laatste werkzaamheden afgerond.