Overslaan en naar de inhoud gaan

Viaduct Gentbrugge: extra werken maar timing blijft behouden

Viaduct Gentbrugge: extra werken maar timing blijft behouden

De werken aan het viaduct op de rijhelft richting Antwerpen verlopen vlot. We werken door tijdens het bouwverlof zodat we tegen begin september klaar moeten zijn met de werken op dit brugdeel. Verder is ook positief dat het aantal en de ernst van de ongevallen in deze tweede fase sterk én blijvend is gedaald. Slecht nieuws is dat  omwille van schade aan het wegdek die we dit voorjaar vaststelden een deel van de voegen in de rijrichting Kortrijk opnieuw zal moeten vervangen worden. Deze werken zullen anderhalve maand in beslag nemen en noodzaken opnieuw een wissel van het verkeer. De aanvankelijk voorziene einddatum van de werken (begin november) komt niet in het gedrang.

Werken brugdeel richting Antwerpen klaar tegen september

De werken aan het brugdeel in de rijrichting van Antwerpen gaan onvermoeibaar verder.  Voor het bouwverlof moet één derde van het viaduct afgewerkt zijn. In het bouwverlof wordt er doorgewerkt zodat we, mits het weer geen roet in het eten gooit, tegen begin september alles moeten afgewerkt hebben.

Ondertussen blijkt ook dat de genomen maatregelen op het vlak van signalisatie en controle blijvend effect sorteren voor de verkeersveiligheid. Sinds het begin van fase 2 noteerden we ’slechts’ 4 letselongevallen in beide richtingen. Dat is een daling van 80 procent ten opzichte van dezelfde periode in de eerste fase van de werken.

 

Oorzaak schade wegdek achterhaald

In mei moesten herstellingen uitgevoerd worden aan het pas vernieuwde wegdek richting Kortrijk. Uit verder onderzoek is nu gebleken dat de schade te wijten is aan versleten vaste oplegtoestellen, een soort metalen plaatjes die de onderkant van de draagbalken en bovenkant van de pijlers van het viaduct met elkaar verbinden. Dat zorgt ervoor dat er bij deze aansluitingen meer speling zit op de beweging van de draagbalken ten opzichte van de pijlers dan voorzien. De slijtage van de oplegtoestellen was onderzocht voor de renovatie maar blijkt groter en wijder verspreid dan ingeschat. 

Een zekere beweging van draagbalken ten opzichte van de pijlers is niet alleen normaal maar ook noodzakelijk voor de stabiliteit van het viaduct. Ter hoogte van die aansluitingen zitten daarom ook voegen in het brugdek om die speling op te vangen. Bij de renovatie van het viaduct zijn twee types gebruikt: flexibele PU-voegen waarbij nog steeds een voeg zichtbaar is in het wegdek en eerder starre, verdoken voegen waar amper nog een voeg zichtbaar is omdat deze van boven is opgevuld. Het nadeel van deze laatste voeg is dat ze zeer weinig flexibel is en bij iets te veel beweging scheurt. Dat is wat er nu gebeurt omdat er meer speling zit in de constructie dan berekend voor dit type voeg. Voor de PU-voegen is er geen enkel probleem. 

VIADUCT (E17) GENTBRUGGE: EXTRA WERKEN MAAR TIMING BLIJFT BEHOUDEN

Verdoken voegen vervangen

Omdat het vervangen van de oplegtoestellen een zeer zware, moeilijke en langdurige ingreep zou worden is beslist de verdoken voegen te vervangen door PU-voegen. In de richting van Antwerpen zijn we hier al mee gestart en zullen meteen overal PU-voegen geplaatst worden. In de rijrichting van Kortrijk worden alle verdoken voegen vervangen. Dit kost anderhalve maand werk en betekent dat vanaf begin september (onmiddellijk aansluitend op het einde van fase 2) tot midden oktober de verkeerssituatie nogmaals zal wijzigen. De  verkeershinder van de werken zal gelijkaardig zijn aan de hinder op dit moment: het verkeer blijft op 2 keer 2 rijstroken rijden, maar nu op de helft richting Antwerpen, de oprit Gentbrugge naar Antwerpen en de afrit komende van Antwerpen naar de Brusselsesteenweg (N9) gaan dicht. Tegen midden oktober moeten alle werken klaar zijn.

Wat betreft het eindresultaat is het zo dat de nieuwe PU-voegen nog steeds veel stiller zijn dan de oude voegen. Bovendien is door de renovatie het voorheen golvende profiel van het viaduct uitgevlakt. Het typische geluid van het viaduct zal dus niet terugkeren met deze veranderde aanpak.



Alle info ook via www.wegenenverkeer.be/Gent