Verkeersveiligheid op kruispunt A8 x Halleweg op korte termijn verbeterd
Maandag 17 maart zijn de aanpassingswerken aan het kruispunt van de N203a (A8) en de Halleweg afgerond. Zo is de verkeersveiligheid langs een belangrijke route voor actieve weggebruikers richting scholen, jeugdbewegingen en sportclubs verbeterd. Deze gerichte maatregelen zijn genomen in afwachting van de volledige herinrichting van de A8.
De verkeerslichtenregeling is aangepast: voetgangers steken de gewestweg vier seconden eerder over. Zo kunnen voetgangers het eerste deel van het kruispunt al grotendeels oversteken voordat voertuigen naderen. Knipperlichten aan de zebrapaden aan de overkant van de weg waarschuwen bestuurders die afslaan richting Edingen/Doornik of Brussel/Nijvel. Daarnaast is er op de Halleweg extra opstelruimte gerealiseerd voor fietsers en bromfietsers in de rijrichting van het centrum van Halle, met 35 meter nieuwe fietspadlijnen en een 5 meter lange fietssuggestiestrook. Deze opstelruimte biedt de fietser een veiligere en comfortabelere wachtzone en draagt bij aan een overzichtelijke verkeerssituatie. Dankzij de nieuwe fietspadlijnen en de fietssuggestiestrook is de overgang van rijweg naar fietspad duidelijker.
Beeld VOOR en NA - Fietsopstelstrook
Balans tussen verkeersdoorstroming en veiligheid
Een volledig conflictvrije verkeerslichtenregeling aan de Halleweg is vanwege de filegevoeligheid van dit kruispunt en de omgeving niet wenselijk. Op weekdagen tijdens de avondspits is er terugslaand fileverkeer tot op de Brusselse ring (R0). Een introductie van een conflictvrije regeling aan de Halleweg zou het risico op incidenten in de omgeving en aan de Brusselse ring verhogen. Het agentschap streeft ernaar om met compenserende maatregelen de veiligheid maximaal te verbeteren op korte termijn, in afwachting van de herinrichting van de A8 door De Werkvennootschap.