Overslaan en naar de inhoud gaan

Vergevingsgezind ontwerpen voor voetgangers en fietser

Vergevingsgezind ontwerpen voor voetgangers en fietser

Vergevingsgezind ontwerpen

Onze infrastructuur moet niet enkel in de basis veilig en comfortabel ontworpen zijn, ze moet ook rekening houden met weggebruikers die mogelijk uit koers raken. Wegen en fietspaden moeten stuurfouten kunnen ‘vergeven’ en de impact ervan zo klein mogelijk houden. De bekendste voorbeelden zijn veiligheidszones zonder obstakels, kreukelpalen en afschermende constructies zoals vangrails.

Ook voetgangers en fietsers kunnen hun koers verliezen door stuurfouten, balansproblemen of onverwachte situaties. Een vergevingsgezind ontwerp biedt op dat moment voldoende mogelijkheden in tijd en ruimte om fouten te corrigeren en om een ongeval te voorkomen, of de impact ervan te verminderen.

Het Vademecum Vergevingsgezinde Wegen (VVW) - deel Kwetsbare Weggebruikers (PDF) - toont hoe vergevingsgezinde elementen ingebouwd kunnen worden in het ontwerp van infrastructuur voor voetgangers en fietsers. Het maakt ook duidelijk hoe de vergevingsgezindheid verbeterd kan worden bij bestaande wegen en fietspaden en welke quick wins er mogelijk zijn. Het gaat vaak om kleine, gemakkelijk inpasbare elementen die een groot verschil kunnen maken voor de kwetsbare weggebruikers, zoals een vlakke en draagkrachtige berm of het respecteren van schuwafstanden.

Update met de hulp van vele partners

Het vademecum voor kwetsbare weggebruikers werd in 2020 voor de eerste keer uitgebracht met de inbreng van een uitgebreide werkgroep met vertegenwoordigers van AWV, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW), de Vlaamse Waterweg nv, Fietsberaad Vlaanderen, het Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid & Universal Design, de Vereniging van de Vlaamse Provincies (VVP), de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW), de Fietsersbond, de Voetgangersbeweging en Vias Institute.

Met de feedback van deze partners kwam er recent een update van het vademecum. Ook werd het in lijn gebracht met het Vademecum Fietsvoorzieningen. Zo zijn er onder andere wijzigingen rond de hoogte van fietsleuningen, nieuwe richtlijnen rond het plaatsen van paaltjes op het fietspad, nieuwe waarden voor boogstralen en bochtverbreding en het schrappen van de onderbroken randlijn.