Veiligheidsmaatregelen voor gevaarlijk kruispunt N36-Koestraat in Roeselare
De N36 Rijksweg in Roeselare telde de voorbije maanden ernstige ongevallen met fietsers ter hoogte van het kruispunt met de Koestraat. Om de veiligheid er op korte termijn te verhogen worden enkele maatregelen uitgevoerd.
Momenteel is het mogelijk voor fietsers om de drukke N36 over te steken ter hoogte van de Koestraat. Motorvoertuigen kunnen sinds 2013 de weg niet meer dwarsen via de middenberm maar voor fietsers bleef de oversteek behouden. Aangezien steeds meer mensen de fiets nemen, stijgt daarmee ook de kans op ongevallen aan zo’n drukke weg. Naar aanleiding van een ongeval enkele maanden geleden, zaten het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Roeselare samen om na te gaan welke maatregelen op korte termijn kunnen genomen worden. De verschillende voorstellen ter verbetering van de veiligheid werden op 14 oktober voorgelegd op de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid en daar werd het volgende beslist:
- de huidige maximumsnelheid van 90 km/u wordt verlaagd naar 70 km/u. Om die snelheid beter af te dwingen worden de rijstroken versmald door middel van het aanpassen van de wegmarkeringen. De omvorming naar smallere rijstroken start nog eind deze week. Aansluitend zal de snelheid verlaagd worden door middel van signalisatieborden.
- Een andere maatregel op korte termijn is de oversteekbaarheid voor fietsers niet langer toe te laten maar de fietsers om te leiden naar de veiligere (want met conflictvrije verkeerslichten geregelde) kruispunten van de Oekensestraat en de Moorseelsesteenweg. Om deze maatregel te kunnen uitvoeren moet het bestaande fietspad langs de N36 plaatselijk omgevormd worden tot een dubbelrichtingsfietspad. Om dit dubbelrichtingsfietspad veilig af te schermen van het autoverkeer moet er over een afstand van 2 kilometer een betonnen stootband komen tussen fietspad en rijweg. Ook de middenberm zal worden dichtgemaakt met betonnen stootbanden (new jerseys) om fietsers te beletten toch over te steken voorbij de huidige vluchtheuvel. Deze laatste maatregel moet er eveneens voor zorgen dat voertuigen geen keerbewegingen meer maken over de middenlijn, hetgeen recent ook voor gevaarlijke situaties heeft gezorgd. Gezien de grote hoeveelheid stootbanden die nodig zijn, moeten deze nog grotendeels geproduceerd worden. De plaatsing ervan is op korte termijn voorzien, vermoedelijk tegen het einde van dit jaar of uiterlijk begin volgend jaar.