Overslaan en naar de inhoud gaan

Veiliger oversteken in Leuven: gevleugelde zebrapaden op binnen- en buitenring (R23)

Veiliger oversteken in Leuven: gevleugelde zebrapaden op binnen- en buitenring (R23)

Vandaag kunnen voetgangers de ring rond Leuven (R23) op verschillende plaatsen veilig oversteken aan de kruispunten met verkeerslichten. Om ervoor te zorgen dat voetgangers ook op plaatsen waar er geen verkeerslichten zijn veiliger de ring kunnen oversteken, vormde Wegen en Verkeer de afgelopen maand acht bestaande zebrapaden om tot zogenaamde gevleugelde zebrapaden.  De laatste omegabeugels zijn eind januari door een aannemer in opdracht van Wegen en Verkeer geplaatst. Stad Leuven plaatst vanaf 2 februari nog fietsbeugels in de buurt van de aangepaste zebrapaden op de Tiensevest en de Naamsevest.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “In het Vlaams Verkeersveiligheidsplan 2021-2025 is het uitbreiden van het aantal gevleugelde zebrapaden één van de 37 maatregelen. In Leuven zetten we deze maatregel om in de praktijk en vormen we op de Ring acht bestaande zebrapaden om tot gevleugelde zebrapaden. Dit type zebrapad vergroot de zichtbaarheid en het overzicht van bestuurders ter hoogte van de oversteekplaats en helpt zo ook dodehoekongevallen te voorkomen. Met deze relatief kleine en snelle ingreep zorgen we ervoor dat voetgangers op een veiligere manier de Leuvense ring kunnen oversteken.”

“We zijn erg tevreden met deze ingreep van het Agentschap Wegen en Verkeer. Door een gevleugeld zebrapad stopt het verkeer vroeger en krijgt het een beter zicht op de oversteekplaats, waardoor het voor voetgangers veiliger wordt om over te steken”, reageren schepen van mobiliteit David Dessers en schepen van openbare werken Dirk Vansina. “Op de Tervuursevest ligt er al langer een gevleugeld zebrapad. Uit een evaluatiestudie van VIAS blijkt dat het aantal ernstige conflicten er sindsdien gedaald is. Bovendien is er een verschuiving merkbaar van ‘voorrang nemen’ naar ‘voorrang krijgen’. Dat zijn alvast bemoedigende resultaten die we ook beogen met de zopas aangelegde gevleugelde zebrapaden.”

 

Beter zicht voor bestuurder op volledige oversteekplaats

 

Bij een gevleugeld zebrapad worden de witte strepen voor een stuk verlengd, tegen beide richtingen van het verkeer in, om autobestuurders vroeger te doen stoppen en hen een beter zicht te geven op de volledige oversteekplaats. Bij dit soort zebrapaden blijven voetgangers zoals gewoonlijk binnen de normale zone van het zebrapad wandelen dankzij extra beugels die hen begeleiden naar de oversteekzone en gebruiken ze niet de verlengde delen als zebrapad. 

 

Acht gevleugelde zebrapaden maken oversteken een stuk veiliger

De meeste oversteekplaatsen op de ring rond Leuven, vaak aan de verschillende invalswegen richting Leuven-Centrum, zijn lichtengeregeld. Voetgangers kunnen er veilig oversteken, zonder in conflict te komen met het autoverkeer. Verspreid over de ring zijn er ook oversteekplaatsen waar geen verkeerslichten staan. Om ervoor te zorgen dat voetgangers ook daar veilig kunnen oversteken, vormden we de bestaande zebrapaden ter hoogte van de Leo Dartelaan, de Dekenstraat, de Dagobertstraat, de gevangenis Leuven Centraal en de Jean-Baptiste van Monsstraat om tot zogenaamde ‘gevleugelde’ zebrapaden. Voor de laatste twee oversteekplaatsen werd enkel de buitenring uitgerust met een gevleugeld zebrapad.

 

Nieuwe fietsbeugels op Tiensevest en Naamsevest: investering Stad Leuven 

 

Vanaf woensdag 2 februari plaatst Stad Leuven nog nieuwe fietsbeugels in de buurt van de aangepaste zebrapaden op de Tiensevest en Naamsevest. Op beide locaties worden telkens drie fietsbeugels voorzien, telkens goed voor 6 fietsen. De fietsbeugels worden nog beschermd door 2 anti-aanrijpaaltjes.