Overslaan en naar de inhoud gaan

Vanaf juli comfortabeler fietsen langs Donklaan, Blauwhofdreef en Nieuwstraat

Vanaf juli comfortabeler fietsen langs Donklaan, Blauwhofdreef en Nieuwstraat

N467 / BERLARE

Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt werk van nieuwe fietspaden langs de gewestweg N467. De Donklaan, de Blauwhofdreef en de Nieuwstraat, vanaf de Zandstraat tot aan Dorp, krijgen nieuwe fietspaden in asfalt. In de Nieuwstraat, aan de basisschool, zal een ontbrekend stuk fietspad ingevuld worden. Vier bushaltes op het tracé worden toegankelijk gemaakt voor alle reizigers en het kruispunt met de Turfputstraat krijgt een opknapbeurt. De werken starten op 3 maart en duren tot midden juli.

Hoger fietscomfort

De huidige fietspaden in klinkers worden vervangen door nieuwe fietspaden in asfalt. Zo gaat het fietscomfort er behoorlijk op vooruit. Ook voor gebruikers van het openbaar vervoer zal de situatie comfortabeler worden. Vier bushaltes op het tracé worden namelijk toegankelijk gemaakt met een verhoogd perron zodat iedereen gemakkelijk de bus kan op- en afstappen. In dit project wordt ook het kruispunt met de Turfputstraat heraangelegd.

Timing en fasering

De werken starten op maandag 3 maart en duren tot midden juli 2025. Het gaat om een projectzone van ongeveer 3 km, dus om de hinder te beperken worden de werken opgesplitst in drie fasen.

Fase één loopt vanaf het kruispunt met de Oude Dreef tot aan de Zandstraat. Fase twee loopt vanaf Dorp tot aan het kruispunt met de Turfputstraat. Fase drie loopt vanaf het kruispunt met de Turfputstraat tot aan het kruispunt met de Oude Dreef. Tijdens de derde fase zal ook het kruispunt met de Turfputstraat aangepakt worden. De eerste en tweede fase zullen tegelijkertijd uitgevoerd worden, van begin maart tot eind maart. Daarna wordt de derde fase uitgevoerd tot midden juli.

Hinder

Voetgangers zullen steeds de werfzone kunnen passeren. Fietsers volgen in elke fase een omleiding via gemeentewegen en dit in beide richtingen. De werken hebben ook een invloed op de bussen van De Lijn. Gemotoriseerd verkeer richting Donk kan de volledige duur van de werken de werfzone passeren. Alle andere richtingen (-3,5t) volgen een omleiding naargelang de bestemming. Zwaar verkeer (+3,5t) wordt omgeleid via het hogere wegennet.