Vanaf dinsdag 29 april is de nieuwe verkeerslichtenregeling actief aan kruispunt Mannenberg met Oude Tiensebaan
De nieuwe verkeerslichtenregeling op het kruispunt van de Mannenberg/Basilieklaan (N10) met de Tiensestraat en de Oude Tiensebaan (N1) in Scherpenheuvel-Zichem wordt ingezet op dinsdag 29 april. Deze regeling verbetert de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers op het drukke kruispunt aan de weg tussen Scherpenheuvel-Zichem en Aarschot. Na de indienstname is het enkel op de hoeken van het kruispunt nog een tweetal dagen uitkijken voor openliggende putten waar nog oude kabels verwijderd worden.
Maximaal conflictvrij kruispunt
Dankzij de nieuwe regeling krijgen voetgangers en fietsers nu afzonderlijk groen licht, waardoor zij het kruispunt oversteken zonder het autoverkeer te kruisen. Voor het gemotoriseerde verkeer is een volledig conflictvrij kruispunt technisch niet mogelijk. Bestuurders die links afslaan op de Mannenberg of de Basilieklaan houden best nog rekening met tegenliggers.
Langer groen licht voor drukste linkse afslagstrook
Het autoverkeer vanaf Mannenberg (N10) richting Tiensestraat (Testelt/Averbode) heeft voortaan langer groen licht. Wanneer zich een wachtrij van ongeveer vijf voertuigen vormt op de afslagstrook, schakelt het verkeerslicht voor het tegenliggende verkeer op de Basilieklaan (N10) sneller naar rood. Hierdoor krijgen bestuurders op Mannenberg (N10) extra tijd om het kruispunt veilig en vlot te ontruimen. Een groene ontruimingspijl geeft aan wanneer het linksafslaande verkeer veilig kan oversteken zodra het tegenliggende verkeer stilstaat.
Soms langer aanschuiven
Tijdens de drukste momenten zullen bestuurders iets langer aanschuiven, omdat de extra groentijd alleen komt door tijd af te nemen van andere rijrichtingen of door de verkeerslichtenregeling langer te laten duren. Wegen en Verkeer blijft deze regeling bijsturen indien nodig, maar af en toe zullen wachtrijen onvermijdelijk zijn. Daarnaast zijn de detectielussen vernieuwd en uitgebreid. Hierdoor merkt de verkeerslichtenregeling beter wanneer er wél of geen auto’s komen, zodat weggebruikers – vooral ’s avonds laat en ’s nachts – nooit meer overbodig voor rood hoeft te stoppen.
Rij tot aan de stopstreep
Bestuurders rijden bij het naderen van het kruispunt helemaal tot aan de stopstreep, zodat ze in de detectielus terechtkomen en het licht tijdig op groen kan schakelen. Door gefocust te blijven op de weg – en geen afleiding door smartphones – voorkomt men onnodig wachten en verkeersboetes.