Overslaan en naar de inhoud gaan

Vanaf 8 augustus starten werken trompetaansluiting A19-R8 met hinder

Vanaf 8 augustus starten werken trompetaansluiting A19-R8 met hinder

Na het bouwverlof, op maandag 8 augustus, gaat een aannemer in opdracht van Wegen en Verkeer aan de slag met de eigenlijke werken aan de trompetaansluiting. Het op- en afrittencomplex aan de A19 en R8 in Kortrijk wordt de komende jaren veiliger en vlotter ingericht. Tijdens de eerste fase van de werken wordt er afwisselend gewerkt op de binnen- en buitenring van de R8. Bovenlokaal verkeer volgt een omleiding via de E403 en E17. 

Voorbereidende werken achter de rug

Sinds midden februari voert een aannemer voorbereidende werken uit, langs de A19 en de R8 om het terrein bouwrijp te maken en voorbereidende onderzoeken uit te voeren. Alle voorbereidende werken zullen achter de rug zijn voor het bouwverlof start.

Eerste fase van trompetaansluiting van start

Op maandag 8 augustus start een aannemer met de aanleg van de trompetaansluiting. 
Tijdens deze eerste fase voert de aannemer bemalingen en grondwerken uit, wordt de nieuwe brug over de R8 gebouwd en wordt de verbinding van de binnenring met de A19 gemaakt. Ook de voorbereidingen worden getroffen voor de aanleg van een nieuwe op- en afrit aan Gullegem (nr. 1 op A19).

Om de hinder voor de omgeving te beperken, worden de werken in verschillende fases uitgevoerd. Volgens de huidige planning duurt deze eerste fase tot eind augustus 2023.

De werken duren, in normale omstandigheden, tot midden 2024.

Omleiding via E17 en E403

Vanaf 8 augustus zullen de binnen- en buitenring van de R8, ter hoogte van de werken, afwisselend worden afgesloten. Verkeer in beide richtingen op de R8 wordt op één rijstrook gebracht. Bovenlokaal verkeer volgt daarom een omleiding via de E403 en de E17. Dit zal hinder met zich meebrengen in de omgeving van Kortrijk en Wevelgem.

Veiliger verkeersknooppunt met trompetaansluiting

Op de verkeerswisselaar van de A19 met de R8 zullen de verkeerslichten in de toekomst verdwijnen. De op- en afrit van de buitenring van de R8 met de A19 blijven bestaan. De binnenring van de R8 met de A19 wordt aangesloten met een brug over de R8. 

De zuidelijke op- en afrit van het complex Gullegem (nr. 1 op A19), wordt ook opgeschoven. Zo wordt de weefzone tussen het op- en afrittencomplex en de R8 langer en zullen weefbewegingen gemakkelijker verlopen.

Meer weten?

Actuele informatie over het project vindt u op wegenenverkeer.be/kortrijk of op wegenenverkeer.be/wevelgem.