Overslaan en naar de inhoud gaan

Vanaf 7 sept onderhoudswerken op N37 Ring Pittem

Vanaf 7 sept onderhoudswerken op N37 Ring Pittem

Vanaf maandag 7 september starten grote onderhoudswerken op de N37 Ring op grondgebied Pittem en Ardooie. Het versleten betonnen wegdek wordt vernieuwd in asfalt om geluidsoverlast tegen te gaan. Daarnaast wordt ook hakhoutbeheer uitgevoerd. Er zijn 104 werkdagen voorzien. Het dossier is een testcase voor Green Public Procurement. 

Wat?
Het huidige betonnen wegdek is versleten en zorgt voor geluidsoverlast. Tussen de N50 Brugsesteenweg en de Tieltstraat (beide kruispunten inbegrepen) wordt het volledige betonnen wegdek van de Ring opgebroken en vervangen door geluidsarm asfalt. Het kruispunt van de N37 Ring met de N50 Brugsesteenweg krijgt ook een hele nieuwe fundering en nieuwe asfaltlagen alsook nieuwe driekleurige verkeerslichten. Op de N50 Brugsesteenweg wordt de toplaag vernieuwd in asfalt tussen de Ring en het kruispunt met de Posterijlaan. Tenslotte wordt er ook aan hakhoutbeheer gedaan op het talud van de Ring in de zone richting Tielt.
De werken zullen in totaal 104 werkdagen in beslag nemen (weekends en feestdagen niet inbegrepen) en zullen vanaf fase 3 en 4 ernstige hinder met zich meebrengen (vanaf maart 2021). 

Green Public Procurement
Dit dossier is een testcase voor Green Public Procurement waarbij niet alleen de prijs maar ook de duurzame manier van werken meespeelt bij toekenning van de aannemer. In samenwerking met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) heeft het Agentschap Wegen en Verkeer een tool uitgewerkt om duurzaamheid bij wegenprojecten te evalueren. Het dossier in Pittem werd geselecteerd als proefproject om de tool te testen. In de tool worden een aantal specifieke, werfgebonden aspecten die een impact hebben op ‘duurzaamheid’ beoordeeld: de uitstoot van CO2 (zowel tijdens productie als bij het transport van asfalt en materialen), het gebruik van hernieuwbare energie, het optimaal hergebruik van materialen, het soort transport (bvb. binnenvaart wordt positiever beoordeeld dan transport over de weg), ....
Bij de inschrijving dienden alle aannemers een realistisch voorstel in te dienen. Na uitvoering zal beoordeeld worden of alle aspecten ook zo uitgevoerd werden als opgegeven bij inschrijving.

Hinder?
Tijdens de volledige duur van de werken blijft verkeer op de N37 Ring doorgang behouden in beide richtingen maar het moet telkens over één rijstrook in plaats van twee.
De werken worden uitgevoerd in 4 fases: 

Fase 1: (vanaf 7 september tot begin oktober) 
Er wordt gewerkt op de N37 Ring in de rijrichting Ardooie, vanaf de Tieltstraat tot net voor het kruispunt met de N50 Brugsesteenweg.  In deze fase zal steeds ofwel het kruispunt met de Tieltstraat ofwel het kruispunt met de Vijfstraat open blijven. Eerst wordt het kruispunt met de Tieltstraat aangepakt daarna pas het kruispunt met de Vijfstraat.
Bij onderbreking van het kruispunt met de Vijfstraat zal het verkeer komende uit het centrum omgeleid worden via de Posterijlaan en de N50 Brugsesteenweg.

Fase 2: (vanaf begin oktober tot begin december ) 
Er wordt gewerkt op de N37 Ring in de rijrichting Tielt, vanaf net voorbij het kruispunt met de N50 Brugsesteenweg tot na het kruispunt met de Tieltstraat
In het begin van deze fase zal het kruispunt met de Vijfstraat en Tieltstraat aangepakt worden.
Hierbij wordt het verkeer komende van Ardooie richting centrum Pittem omgeleid via de N50 Brugsesteenweg en Posterijlaan. 

Fase 3: (start vermoedelijk vanaf maart 2021,  15 werkdagen, ernstige hinder vanaf deze fase)
Er wordt gewerkt op het kruispunt van de N37 Ring met de N50 Brugsesteenweg. Ook dit kruispunt wordt kant per kant aangepakt. In fase 3 wordt er gewerkt in de rijrichting Ardooie en wordt dus de noordkant van het kruispunt aangepakt. In deze fase wordt ook de toplaag vernieuwd in de zone op de N50 Brugsesteenweg tussen N37 en Posterijlaan.
Het verkeer op de N37 heeft doorgang in beide richtingen.

Pittem N37 fase 3

Fase 4: (aanvang mei 2021, 15 werkdagen )
Er wordt gewerkt op het kruispunt van de N37 Ring met de N50 Brugsesteenweg maar nu in de richting Tielt zodat de zuidkant van het kruispunt wordt aangepakt.

Pittem N37 fase 4

Impact op openbaar vervoer tijdens fase 1 en 2
Tijdens zowel fase 1 als fase 2 zal de Lijn steeds doorgang hebben naar Pittem via ofwel de Tieltstraat ofwel de Vijfstraat. In het terugrijden zal De Lijn bij afsluiten van de Vijfstraat via de Puttensdreef, Hellebosstraat terug richting Tielt rijden. Hiervoor zal er in de Puttensdreef en Hellebosstraat éénrichtingsverkeer richting Tielt ingevoerd worden. Hierdoor zullen 2 haltes op de N37 tussen Pittem en Tielt niet bediend worden, dit gaat om de haltes Pittem Blotingstraat en Pittem Hoge in de richting Tielt. Voor fase 3 en 4 volgt later info. 

Hakhoutbeheer
Tijdens de winterperiode (2020-2021) wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan hakhoutbeheer te doen in bepaalde zones van de talud in de richting Tielt. Het gaat om twee zones over een afstand van 200 meter. Deze hakhoutwerken geven geen bijkomende verkeershinder.
Meer info over hakhoutbeheer vindt u via de website www.wegenenverkeer.be/hakhoutbeheer