Vanaf 6 november overdag hinder op Brusselse buitenring in Leonardtunnel
Maandag 6 november gaat de renovatie van de Leonardtunnel een volgende fase in. Vanaf dan is er niet enkel ‘s nachts hinder in de tunnel, maar ook overdag. Tot begin 2024 moet het verkeer op de Brusselse buitenring over versmalde rijstroken rijden aan maximaal 50 km/u. Volgens de inschattingen van het Verkeerscentrum zal dit beperkt voor extra vertragingen zorgen.
Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Veel van onze bruggen en tunnels werden gebouwd in de jaren ‘60 -‘70 - ‘80 en zijn ondertussen sterk verouderd. Om die historische onderhoudsachterstand efficiënt aan te pakken en de veiligheid te garanderen, werk ik met een plan van aanpak 2020-2030 en trekken we ongezien grote bedragen uit. Voor de renovatie van de Leonardtunnel gaat het om 28 miljoen euro. Een broodnodige investering waarmee we de veiligheid willen garanderen en de levensduur willen verlengen”
Hinder op Brusselse ring
Sinds de start van de renovatie van de Leonardtunnel midden april, was er voornamelijk ‘s nachts hinder in de Leonardtunnel. Elke weeknacht worden de tunnels van de Brusselse binnen- en buitenring afgesloten voor verkeer. Tijdens weekends blijft de tunnel ‘s nachts ook open. Dat blijft zo tot april volgend jaar. Vanaf maandag 6 november is er voor het eerst ook overdag hinder in de tunnels. Twee maanden lang moet het verkeer op de Brusselse buitenring in de tunnel over versmalde rijstroken rijden en geldt er een snelheidsbeperking van 50 km/u. Enkele weken later komen er ook versmalde rijstroken in de tunnel van de binnenring. Dat blijft zo tot begin 2024. Aangezien het verkeer hier tijdens het spitsuur overdag sowieso al trager rijdt, zou dat beperkt voor extra vertragingen moeten zorgen.
De werken aan de tunnels op de Brusselse Ring lopen nog door tot en met september 2024 i.p.v. juli zoals eerder aangekondigd. Pas nadien starten de werken aan de tunnels van de E411.
‘s Nachts werken, overdag hinder
De aannemer werkt enkel ‘s nachts in de tunnel, tijdens de normale sluiting vanaf 20u30 en 5u30. Toch is er vanaf 6 november dus ook overdag hinder. De aannemer start begin november met werken aan de zijkant van de tunnel. De komende maanden pakt hij de betonnen veiligheidsstootbanden, kabelgoten en waterdichting tegen de zijwand van de tunnel aan. Het geheel wordt uitgebroken en daardoor ontstaat een sleuf naast het wegdek van ongeveer 10 centimeter. Uit veiligheidsoverweging moet het verkeer dan ook over versmalde rijstroken rijden.
Zware hinder in december 2023 en lente 2024
Voorlopig blijft de verkeershinder in de Leonardtunnel nog relatief beperkt. Dat verandert eind dit jaar. Volgens de huidige planning zal in de loop van december ruim een week of een weekend lang ernstige hinder zijn op de E411 en de R0. In de lente van 2024 verwachten we een aantal maanden ernstige hinder op de R0. De planning van al die werken ligt nog niet helemaal vast. Zodra er meer informatie is, volgt de nodige communicatie van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Langere levensduur voor tunnels onder Leonardkruispunt
Onder het Leonardkruispunt liggen twee tunnels: een van de Brusselse ring (R0/-2) en een van de E411 (-1). De tunnels dateren van de jaren zeventig en tachtig. Om de levensduur van de tunnels te verlengen, is een intensieve renovatie noodzakelijk. Het Agentschap Wegen en Verkeer herstelt de betonnen structuur van wanden en plafond (dakplaat) en vernieuwt de volledige uitrusting, van de verlichting en ventilatie tot alle pictogrammen. Volgens de huidige planning duurt de renovatie tot begin 2025.
> Actuele informatie op wegenenverkeer.be/leonardtunnel