Vanaf 13 maart anderhalve maand werken op Tiensesteenweg aan Michottepark
Op woensdag 13 maart 2024 start Wegen en Verkeer met werken aan het kruispunt met de Albert Stainierstraat op de Tiensesteenweg (N3) in Leuven. Enkele aanpassingen ter hoogte van het Michottepark maken de verkeerssituatie veiliger voor voetgangers en fietsers. De gewestweg blijft open voor verkeer. Fietsers rijden door een veilige fietscorridor en doorgaand verkeer kan de werfzone beurtelings passeren. Als alles vlot verloopt, duren de werken tot eind april.
Werken met tijdelijke verkeerslichten
De Tiensesteenweg blijft steeds open voor doorgaand verkeer. De huidige verkeerslichten worden weggenomen en vervangen door tijdelijke verkeerslichten die het verkeer regelen. Zo kan het verkeer in beide richtingen om de beurt langs de werfzone rijden. Die lichten werken met een drukknop, zodat ook voetgangers er buiten de werfzone kunnen oversteken. Fietsers kunnen via een eigen fietscorridor altijd in beide richtingen de werfzone voorbijrijden. De Lijn voorziet tijdelijke bushaltes buiten de werfzone. Reizigers raadplegen voor vertrek best delijn.be/routeplanner voor actuele informatie.
Verhoogde bushaltes en nieuwe oversteekplaats
De stad Leuven installeerde recent een Hoppinpunt ter hoogte van het Michottepark. Wegen en Verkeer zorgt er nu voor dat het Hoppinpunt nog beter uitgerust en vlot bereikbaar is.
De bushalte ‘Heverlee Sint-Franciscuskerk’ wordt in beide richtingen verhoogd heraangelegd zodat busreizigers vlotter kunnen op- en afstappen. Het zebrapad op de Tiensesteenweg wordt verplaatst zodat het meteen aansluit op de Albert Stainierstraat. Een nieuwe oversteekplaats voor fietsers komt naast het zebrapad te liggen. Aan de kant van de kerk wordt het fietspad heraangelegd achter de parkeerplaatsen, zodat fietsers niet langer naast het drukke auto- en busverkeer rijden.
Beter toegankelijke haltes voor bus- en tramgebruikers
Op- en afstappen van een bus of tram moet voor iedereen mogelijk en comfortabel zijn. Per jaar verbetert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om die reden tussen de 100 à 125 bus- en tramhaltes. We verhogen perrons, zorgen voor een bredere doorgang en werken met aangepaste materialen voor bijvoorbeeld slechtzienden.
In overleg met De Lijn en de lokale besturen bepalen we de prioritaire haltes. Uiteraard nemen we ook alle haltes aan de nieuwe Hoppinpunten mee. Steden en gemeenten maken ook gebruik van onze ontwerprichtlijnen. Zo kunnen lokale besturen en andere wegbeheerders met minder ervaring aan de slag en vergroot de uniformiteit in het straatbeeld.