Overslaan en naar de inhoud gaan

Vanaf 1 oktober Beverentunnel verboden voor transporten gevaarlijke stoffen

Vanaf 1 oktober Beverentunnel verboden voor transporten gevaarlijke stoffen

Vanaf 1 oktober 2020 beperkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het transport van gevaarlijke goederen (ADR-transport) door de Beverentunnel (R2). Door het grote aantal ongevallen is de kans op een ernstige calamiteit groot. De tunnelsystemen zijn hier op dit moment niet op voorzien. Met deze maatregel wordt de veiligheid drastisch verhoogd. Het verbod is tijdelijk in afwachting van een grondige renovatie van de tunnel die in 2024 moet afgerond zijn.

Risicoanalyse Beverentunnel
In het kader van de veiligheid in haar voertuigtunnels heeft het Agentschap Wegen en Verkeer een risicoanalyse uitgevoerd van de Beverentunnel. Daaruit blijkt dat het veiligheidsrisico in de tunnel vandaag te hoog is. Enerzijds gebeuren er veel ongelukken in de Beverentunnel en anderzijds is de infrastructuur er niet op voorzien om tunnelgebruikers een voldoende veilige vluchtomgeving te garanderen in geval van grote brand of ongelukken met explosieve of giftige stoffen. Ventilatie, vluchtgang en de riolering zijn immers niet voorzien op het vrijkomen van gevaarlijke vloeistoffen.
Een zwaar incident kan naast de menselijke tol die het eist de tunnel bovendien permanent onbruikbaar maken en de continuïteit van de economische activiteit in de haven in het gedrang brengen.
 
Oplossing op korte termijn: verlaging ADR-categorie
Daarom grijpt het agentschap in en verlaagt het de categorisering van de Beverentunnel van categorie A (alle transporten toegestaan) tot categorie D (beperking van het vervoer van de gevaarlijke goederen die een zeer grote ontploffing, een grote ontploffing, het vrijkomen van een belangrijke hoeveelheid giftige stoffen of een grote brand kunnen veroorzaken). Hiermee krijgt de tunnel dezelfde categorisering als bijvoorbeeld de Kennedytunnel.
 
Deze beperking is de meest efficiënte en snelst in te voeren maatregel om de veiligheid drastisch te verbeteren. Bovendien is de impact op het verkeer beperkt ten opzichte van de veiligheidswinst. Het aantal ADR-transporten in de Beverentunnel is immers laag ten opzichte van het totale verkeer (tussen 1 en 2%), terwijl de impact van een ongeval met dergelijk transport mogelijk zeer hoog is. Daarnaast is de omleiding van het transport bovengronds beperkt in afstand: het gaat over een traject van 1,1 km.
 
Invoering en handhaving
De ADR-categorieverlaging gaat in vanaf 1 oktober 2020. Dit zal aan de hand van verkeersborden aangeduid worden. Vanaf dat moment rijden ADR-transporten tussen Waaslandhaven-Noord en Waaslandhaven-Zuid bovengronds.
Vanaf de invoering van de beperking zal er ook geregeld en systematisch gecontroleerd worden door ploegen van de wegeninspectie indien mogelijk ondersteund door de federale politie. Met name in de eerste maanden na de invoering zal er verhoogd toezicht zijn op de naleving van het verbod. Wie een overtreding begaat zal beboet worden.
 
Flankerende veiligheidsmaatregelen
De aanpassing van de ADR-categorisering past binnen een reeks maatregelen om de tunnelveiligheid in de Beverentunnel te verhogen. Er was al een dynamische opheffing van het inhaalverbod, trajectcontrole en een tunneldoseringssysteem. Daarnaast zal het agentschap ook nog slagbomen en verkeerslichten plaatsen zodat de tunnel bij een incident automatisch en vanop afstand kan worden afgesloten. De slagbomen en verkeerslichten worden momenteel geplaatst en zullen in het najaar van 2020 getest worden.
 
Renovatie Beverentunnel op middellange termijn
De ADR-categorieverlaging van de Beverentunnel en de flankerende veiligheidsmaatregelen zijn ingrepen die op heel korte termijn het risico op ernstige incidenten in de tunnel beperken.
 
Het is de uitdrukkelijke ambitie van het Agentschap Wegen en Verkeer om de Beverentunnel grondig te renoveren en zo op middellange termijn alle ADR-transporten weer toe te kunnen laten. Daarvoor zijn wel ingrijpende werken nodig, om de tunnelconstructie te versterken wat betreft bestendigheid tegen brand- en ontploffingen, afvoer van gevaarlijke (vloei)stoffen, ventilatieconcept, vluchtconcept, etc…
 
De voorbereidingen van die renovatie zijn al lopende. Op dit moment inspecteren we in detail de huidige staat van de tunnelconstructie. Zo zullen er de komende maand nog testboringen gebeuren in de tunnel. Op basis hiervan wordt een uitvoeringsmethode met technische ontwerpplannen opgemaakt. De studie zal nog ongeveer een jaar in beslag nemen. De werken moeten in 2022 kunnen starten. De uitvoering van de werken wordt geschat op ca. 2 jaar, zodat de tunnel vanaf 2024 terug optimaal kan gebruikt worden.
 
Meer info
Alle informatie over de ADR-verlaging in de Beverentunnel is terug te vinden op www.wegenenverkeer.be/beverentunnel.