Overslaan en naar de inhoud gaan

Tussentijdse oplossing voor brugvoeg viaduct Merksem in afwachting van definitieve vernieuwing

Tussentijdse oplossing voor brugvoeg viaduct Merksem in afwachting van definitieve vernieuwing

Tijdens de eerstkomende twee weekends plant het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een grondige, tussentijdse ingreep aan de beschadigde brugvoeg van het viaduct in Merksem (R1). Gedurende telkens drie dagen voert een aannemer in opdracht van AWV werken uit om de brugvoeg beter te beschermen tegen de druk die wordt uitgeoefend door het passerende verkeer. De ingreep moet verdere schade aan de brugvoeg voorkomen en moet toelaten om de periode tot januari te overbruggen. Dan wordt de volledig nieuwe brugvoeg geleverd en geplaatst. Van vrijdagnacht 14 tot en met dinsdagochtend 18 oktober en van donderdagnacht 20 tot en met maandagochtend 24 oktober wordt zware verkeershinder verwacht op de ring van Antwerpen in de richting van Nederland. Het Vlaams Verkeerscentrum en AWV roepen op om de omgeving tijdens deze periodes zoveel mogelijk te vermijden. De Liefkenshoektunnel (R2) richting Nederland wordt indien nodig tolvrij gemaakt in functie van de verkeersdrukte.



De bewuste brugvoeg op het viaduct van Merksem verkeert in slechte staat. De voorbije weken werd al twee keer een noodherstelling uitgevoerd. Bruginspecteurs en ingenieurs van AWV volgen de toestand van de voeg dagelijks op omwille van de zware belasting van het verkeer. Een volledige vernieuwing is in voorbereiding en de levering van de nieuwe voeg staat gepland voor januari. Om de periode tot januari te overbruggen, is een nieuwe en tussentijdse ingreep noodzakelijk.

Metalen platen

Na overleg met de dienst ‘Expertise Beton en Staal (EBS)’ van AWV zal een aannemer metalen platen aanbrengen over de volledige lengte en breedte van de brugvoeg. Die platen zullen de beschadigde voeg beschermen en vermijden dat verdere schade ontstaat. Concreet gaat het over 14 platen van 1,20 meter breed, 1,60 meter lang en met een dikte van 3 cm die verankerd worden in de betonnen balk net voor de voeg. Aan één zijde worden de platen dus verankerd en aan de andere kant kunnen de platen nog bewegen. Dat is nodig om de functie van de brugvoeg te behouden. Een voegovergang laat beweging toe van de brugconstructie, want omwille van temperatuurverschillen kan materiaal uitzetten of inkrimpen. De platen zullen de voeg wel volledig bedekken.

Werken in twee fases van telkens drie dagen

De werken gebeuren in twee fases. De eerste fase start vanaf vrijdag 14 oktober middernacht (00.00 uur) en duurt tot dinsdagochtend 18 oktober (05.00 uur). De tweede fase loopt van donderdag 20 oktober middernacht (00.00 uur) tot maandagochtend 24 oktober (05.00 uur).



Tijdens beide fases moet het verkeer op de Antwerpse ring ter hoogte van de brugvoeg over twee versmalde rijstroken passeren. In de eerste fase rijdt het verkeer over de twee uiterst linkse rijstroken. In fase twee wordt het verkeer over de twee meest rechtse rijstroken geleid. In de periode tussen beide fases geldt de huidige situatie waarbij één rijstrook in het midden wordt ingenomen. 



Tijdens de nacht van woensdag 12 op donderdag 13 oktober, tussen 23.00 uur en 05.00 uur, voert de aannemer voorbereidende werken uit. Dat gebeurt met een mobiele werf waarbij eerst de twee rechtse rijstroken worden ingenomen en vervolgens de drie linkse rijstroken. Het verkeer passeert dan over twee en later even over één rijstrook. 



De tijdelijke ingreep moet het mogelijk maken om het verkeer ter hoogte van de voeg opnieuw over vier rijstroken te laten rijden. Tijdens en na afloop van de werken blijft net voor de brugvoeg de meest linkse rijstrook wel ingenomen om een snelheidsremmend effect te creëren. Die situatie geldt dan tot januari, wanneer de nieuwe voeg geplaatst wordt. De huidige snelheidsbeperking van 70 km/uur blijft ook van kracht.



De verschillende rijstrookschema’s zijn beschikbaar op de website www.wegenenverkeer.be/antwerpen.

Zware hinder verwacht

Het Vlaams Verkeerscentrum en AWV waarschuwen voor ernstige verkeershinder. Weggebruikers krijgen de raad om de Antwerpse ring richting Nederland zoveel mogelijk te vermijden. Door de Antwerpse ring maximaal te vermijden en bijvoorbeeld om te rijden via de R2 in de haven, kunnen weggebruikers mee bijdragen tot het beperken van de hinder op de R1 en de toekomende snelwegen. In functie van de verkeersdrukte en zolang het nodig is, kan de Liefkenshoektunnel (R2) richting Nederland tolvrij worden gemaakt voor de weggebruikers die willen omrijden via de R2 in de haven. Wanneer de Liefkenshoektunnel tolvrij wordt gemaakt, zal dit gecommuniceerd worden in de verkeersbulletins op de radio en via de kanalen van het Verkeerscentrum. Informatie over de realtime verkeerssituatie is beschikbaar op www.verkeerscentrum.be.

Goed om te weten

Het materiaal waarmee de platen verankerd worden, moet een tijdje uitharden. Daarom zal er tijdens bepaalde momenten geen zichtbare werfactiviteit zijn. Wanneer de werken afgerond zijn en voertuigen over de metalen platen rijden, zal dit duidelijk hoorbaar zijn. Dat is volkomen normaal en geen reden tot bezorgdheid.  



De huidige planning is onder voorbehoud van gunstige weersomstandigheden. Regen en/of koude temperaturen kunnen de planning nog doen wijzigen. Een reserveweekend is ingepland van donderdagnacht 3 tot maandagochtend 7 november. De meest actuele info over de werken is steeds beschikbaar op www.wegenenverkeer.be/antwerpen